Mellan himmel och jord

Alla inlägg under juli 2009

Av Felix och Inga-Lill - 30 juli 2009 08:54

Vi fick smaka enrisrökt fisk igår, det var jättegott, när husse kom in med fisken blev både jag och brorsan helt knasiga. Det luktade så gott, sen fick vi smaka med både husse och matte. Matte benade lite extra åt oss när de hade ätit klart, ni må tro att det var smaskens. Illerson satt fint och körde hela tiggstilen, det gjorde susen för vi fick mera fisk än vi brukar få. Sen efteråt fick vi hundmat och de obligatoriska frolicarna, gissa om vi var runda om magen. På en mätt mage sitter ett trött huvud, vi somnade helt utslagna och brydde oss inte ens om att vårt husfolk fikade, inte ens fast det serverades rulltårta. Husse tappade en fnuttbit och den kunde ju inte få förfaras, så den kände jag mig tvungen att äta upp.


Nu kommer matte att ha lite mycket att göra de närmaste dagarna, så vi får se om det blir något skrivet. Hon muttrar om att det här har jag inte tid med men vi får väl se, vet inte ens om hon har tid att hjälpa mig, så jag kan läsa era inlägg.


Taxkramisar i mängd från två nöjda taxar.

Av Felix och Inga-Lill - 29 juli 2009 15:19

Igår var husse ute och fiskade i ån som rinner förbi där vi bor, det blev några smakiga öringar och en forell, med förnamnet lax. Husse ska röka några av dem idag, det blir en smaskig middag. Matte brukra bena åt mig och Illerson så vi oxå får smaka fisk. Jag blev hel vild, när jag fick se vad husse hade med sig i fiskekorgen. Matte säger att det bor nog en katt i mig, men det tror jag inte, fast det klart när jag stiger upp på mornarna så jamar jag och dessutom äter jag fisk. Ja, kanske har matte rätt, det är kanske någon som blandat i katt i mina gener någon gång i tiden.


Taxkramisar i mängd.



Av Felix och Inga-Lill - 28 juli 2009 11:28

är det här än så länge men det är varning för att åskar kan komma på besök framåt eftermiddan. Idag har vi bara slöat efter frukosten, vi fick många frolicar idag, mer än vanligt. Jag undrar om matte blivit vek inför våra gemensamma tickattacker eller om hon har glömt hur man räknar. Vi är i alla fall nöjda för annars brukar det bara bli ett par ynka frolicar.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 27 juli 2009 11:05

Tidningen Häst och Ryttare har testat insektsmedel, och kommit fram till att bland de bästa är Anne Santessons hemgjorda absolut giftria hopkok. Enkelt och billigt att framställa, och det lär ska passa både häst och hund.

Här följer receptet på "Mammas hemkokta insektsmedel":

1/2 liter vinäger

1 liter vatten

En hel vitlök

En kryddburk rosmarin

Skär vitlöken i småbitar. Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt småputtra i någon timme.

Ställ hopkoket på svalning i kylen ett dygn. Sila blandningen och späd med en liter vatten.

Fyll på spraflaska och insektsmedlet är färdigt att använda.


Matte har inte testat det själv men om det blir fler myggor än det är nu, då ska här kokas. Hoppas att det är fler som kan dra nytta av detta, kanske hjälper det på de där otäcka fästingarna oxå. Ha en fortsatt bra sommar utan mygg och andra bitska kryp.


Kramar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 27 juli 2009 09:31

Har ni sett så tjusig Kalle är, en briard i sina bästa år, alla hundar är alltid i sina bästa år. Vi hade väldigt roligt, när vi hälsade på varandra med balkongstaketet emellan. Kalle är lite stor och han har inte hunnit lära sig ännu hur man gör när man träffar en liten hund. Han är glad och inte elak alls men han vill naturligtvis leka och då blir det för mycket för mig och brorsan. Vi morrar och har oss, så matte muttrar om ohyfsade jyckar.


Javisst vi skulle berätta om det gottiga vi fick, matte hade gjort en snoddas, mockaruta, kladdkaka det är en gottig kaka med många namn. Choklad socker kaka i långpanna med en glasyr med smak av kaffe och cocos över. Vi fick naturligtvis smaka, Kalle fick oxå smaka, han tyckte att det var smaskens, när matte matade honom med en liten bit. Jag skulle gärna ha ätit upp allltihop men matte sa att kakao inte var bra för jyckar, så vi fick bara pytttisbitar. Sen åt vi kassler i ugn, matte breder skinkost på skivorna och lägger dem som ett tegeltak i ugnsformen, sen häller hon massor av riktig grädde över allt. Ställer in formen i ugnen i 225 grader, ca 20 min. Nu har ni fått mattes special recept på lättlagad bjudmat. Kokt färskpotatis och sallad servades till, mums med grönsaker. Naturligtvis så fick alla hundar smaka, Kalle fick en egen tallrik med kassler, potatis och sallad och hans matte bröt delikatessbröd över alltihop. Jag och brorsan tål inte kassler nåt vidare så vi fick bara småbitar av matte och sen fick vi hundmat. Ett tag så blev jag lite avis på Kalle som fick så mycket gott men innerst inne vet jag att min mage inte mår nåt vidare av kassler, så det var ok i alla fall. Den där stora jycken var ju tvungen att få någe gott han oxå, har man besök så har man. Vi trivdes med att ha främmande för det är alltid någon som har tid att klia en tax bakom örat. Den här dagen gör vi gärna om, det var hur kul som helst men dagen efter blev det bara slappande för det tar på en att ha järnkoll hela dagen. För man kan ju inte ligga och sova när man har främmande.


Taxpussar i mängd från två glada taxar.

Av Felix och Inga-Lill - 26 juli 2009 16:35

På fredagen hade vi främmat hela dagen, briarden Kalle med sin matte och husse var här. Det var roligt att hälsa på Kalle med balkonstaketet emellan, då kunde han inte bli för våldsam, han är inte elak, bara väldigt glad.


Igår var matte trött hela dagen, här regnade det och var inte alls väder för att vara ute. Vi slappade på soffan med matte större delen av dagen, mys i massor blev det.


Idag har matte varit in till sin kusin och där var det flera kusiner så det blev nästan en träff. Först var de fyra stycken kusiner, sen åkte en hem men de var fortfarande fyra kvar, kan bero på att det kom en till. Matte har massor av släktingar här uppe, hon är släkt med nästan hela byn. Vi fick inte följa med in för det var en skogskatt på besök och vi gillar inte katter. Matte hade kameran med sig men det blev inga bilder för när matte skulle ta kort så var batteriet slut, skit också.


Bilder på Kalle och mer om vad vi åt och gjorde kommer sen, när matte har mera tid, för just nu lagar hon mat oxå, det blir helstekt fläskkarré med gräddsås. Det är smaskens, vi får säkert smaka.


Taxkramisar till alla goa bloggisar.

Av Felix och Inga-Lill - 24 juli 2009 11:54

Idag får vi främmande så matte har inte så mycket tid över. Efter tjat från mig så skrev hon lite här i alla fall. Vi får se till kvällen om hon har mer tid över då, såvida inte åskar kommer på besök. Vädret här är grått och regnet hänger i trädtopparna, de har lovat regnskurar till kvällen och då blir det säkert det oxå. Det där med regn här och där, vet jag hur det blir, då regnar det verkligen här. Ja, ja vädret kan vi inte göra något åt, det får vi stå ut med.


Taxpussar på alla glada bloggare.

Av Felix och Inga-Lill - 23 juli 2009 00:27

Jaha, då har brorsan än en gång bevisat att han inte är någon promenix kille. Han ville absolut inte följa med, så matte och jag fick gå själva. Som vanligt glömde hon kameran hemma, ja vad hittade jag tror ni. Jo, som vanligt så visade jag matte var det växte smaskiga gamla lingon, de är jussom bäst när de stått ute hela vintern, det sura har förvunnit och de smakar riktigt bra. Nu inser inte matte det, utan tycker att jag är en fånig hund, som låter svansen börja vifta och låta ungefär som om jag har hittat ett harslag. Sen är det bara gamla lingon, jag skulle nog passa till svampjycke tror matte, som snokar upp gamla halvruttna lingon.


Nej, nu måste jag gå och slagga och försöka att inte tänka på dem som ställde ut en hel kattfamilj på en parkeringsplats. Tänk om jag kunde få tag på dem som gjort det, då skulle jag baske mig bita dem i baken. Det matte skulle göra med dem lämpar sig föga i tryck som hon säger men hon tycker nog att ett hugg i baken är för snällt mot såna satans avkommor.


Gonatt alla goa bloggers, för nu måste jag törna in.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards