Mellan himmel och jord

Alla inlägg under augusti 2009

Av Felix och Inga-Lill - 31 augusti 2009 16:04

menyn igår, när matte skar köttet så vek jag inte nå många centimeter från henne. Matte klagade om att jag stod för nära så jag fick väl flytta mig en liten bit, hon sa att jag kan inte ta ett steg utan, att jag trampar på dig. Vad hon klagar, matte ska vara glad att jag vaktade maten, annars kanske någon hade kommit och tagit hand om det.

 

 Väntar på att något ska ramla ned, blev drygt att sitta upp så jag la mig helt sonika mitt i gången så jag skulle se om det kom några obehöriga.

 Det här skulle räven få, sa matte. Vad tusan det hade jag och Illerson kunnat dela på, men det fick vi naturligtvis inte. Matte sa att det var flera som skulle vara inne ikväll. om du och Illerson får det här så kan ingen vara inne ikväll eller oxå får jag binda ut er båda två. Jag hade i alla fall ingen lust att sitta ut i spöregn och känner jag brorsan rätt så var inte han heller intresserad av det. Det är i alla fall fuskigt av matte att räven skulle få något så gott, bara för några ynka fisars skull, ja jag är medveten om att vi fiser när vi får kött som inte är tillagat men lite kunde väl matte stå ut med.


Vi fick i alla fall smaka varsin liten bit rent kött, älgkalv det går inte av för hackor och sen fick vi smaka på grytan oxå. Matte är ganska snäll när man tänker efter, fast då får man tänka förstås.


Taxkramisar.


Av Felix och Inga-Lill - 30 augusti 2009 09:50

Husse skulle visa oss var han jagade björn, så vi tog bilen och for iväg ut i skogen. Långt var det så en promenix hade inte varit tänkbar, sen var matte så pipig att vi hade nog inte kommit så långt. Efter att vi hade åkt ett stycke på vägen så upptäckte matte en bäck som såg ut som en vårflod.

Svartåsvalla heter den här strida bäcken, det skummade och brusade som den värsta vårflod.

Här ser man verkligen hur vattnet skummar, Svartåsvalla ligger ganska när Värmlands- och Norgegränsen.


När vi hade kommit en bra bit in i skogen så kände jag en doft, då kunde jag inte vara tyst utan startade ett litet lätt bildrev. Jag brukar göra det när det är någon doft som kittlar mig i nosen. Vi var högt upp 595 meter över havet, ingen risk att bli blöt om tassarna där om det skulle bli översvämmning. Sen ylade matte något om att vi skulle haft stora kameran med, för hon fick se en fantastisk utsikt. Långt in mot Norge såg vi och där fanns Börvägga, där visst matte att det fanns björniden. Tur att vi var så långt ifrån då, för någon björnfamilj hade i alla fall inte jag lust att träffa på.


Vi såg heller ingen björn under hela färden, det enda vi såg var en korp, ni vet en sån där stor svart fågel. Den hör till skogens renhållningspatrull sa matte. Vi var ute och åkte i nästan två timmar och ändå hade vi bara åkt nån mil, det går sakta när man åker på skogsvägar. Tyvärr så var det inga svampmarker heller men å andra sidan var inte matte ute i skogen och gick heller.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 28 augusti 2009 21:00

ett hundparaply, för här regnar det så det står som spön i backen och vi som måste ut en gång till i kväll. Nr 2 är inte tänkbart, det får vänta tills i morgon, tyvärr så skulle det bli samma väder i morgon. Vad håller vädertjänsten hus egentligen, de gör ju inte skäl för sin lön prexis. Vi hade väl kunnat få lite sol i morgon, för jag och brorsan behöver verkligen det.


Kan ingen vänlig skäl dansa en soldans, för nu har jag tröttnat på detta evinnerliga regnande och det har Illerson oxå gjort. Vi som hade bespetsat oss på en dag i solen ute på altanen så vi kunde smyga på Kurre, för det är en luring. Nu har han väckt mig varje morgon vid 5-tiden, han springer på sidan av huset (vi bor i timmerhus) och det rasslar, sen hoppar han från det ena taket till det andra. Nu hade jag tänkt att skrämma den lilla skiten, så jag får sova på mornarna hädanefter.


Nattistaxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 28 augusti 2009 12:47

kräver tydligen sin förklaring, kanske gummihjulen med. När matte gick i skolan så sa elverna så, när de fick stekt falukorv med stuvade makaroner. Matte kokar makaronerna i mjölk med en liten smörklick, då blir de prexis som stuvade och det är jättesmaskens. Sen steker hon falukorv i skivor med en tjocklek av 1 cm, de korvskivor de fick i skolan var tunna och därför blev de att se ut som gummihjul.


Hoppas att ni har fint väder, här börjar solen på att slinka igenom kanske det blir fint väder trots allt.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 27 augusti 2009 20:58

har vi men nu är brorsan på krigsstigen, efter att matte har blåst öron hela kvällen. Så fort han försökte tigga, då har matte blåst på hans ena öra, om vi säger så här, så uppskattade inte Illerson mattes humor. Han flög upp som han var stungen av en geting, jag vet inte om det var mattes andedräkt eller om han inte gillade att hon skrattade åt honom. Vi la båda in en riktig tiggstöt i kväll men fick bara varsin ynka rån bit, det är fuskigt för vi älskar rån med kladdig fyllning. Matte var i alla fall hygglig och bjöd på extra Frolic, det var ju inte det vi hade tänkt oss men ok det fick duga.


Nattistaxkramisar till alla goa bloggare.

Av Felix och Inga-Lill - 27 augusti 2009 17:26

Igår åkte matte och husse bort och vi fick vara själva, visserligen var lillhusse hemma men han räknas inte. Ska jag vara riktigt ärlig så hade vi en mysig tv-kväll med mysfilt i soffan och så passade vi på att gosa riktigt mycket med lillhusse.


Idag har vi inte gjort så mycket för matte har varit upptagen med papper och telefonen hela dagen. Vi har gjort våra vanliga rundor men mycket mera har det inte blivit. Jag var med matte och gjorde tapetklister och gummihjul idag, det är bäst att vara med matte när hon lagar mat så det blir riktigt gjort.


Vädret har varit sisådär, i morse sken solen men sen kom de där f-b dimmolnen drivande så solen lyste med sin frånvaro hela dagen. Får se om det blir bättre eller sämre i morgon, de har väl lovat regn och då brukar det bli det oxå. Då får matte går ut och pinka sjäv, för det räcker med det regn som hamnade på mig igår.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 26 augusti 2009 11:45

spön i backen, vi var ut på en snabbis i morse, sen tog husse ut oss en och en, jag gjorde nr 2 men Illerson han skulle inte baja. Han glodde på husse med minen s--t själv gubbe, jag tänker inte göra något i det här vädret. Då blev det som han ville, när brorsan är på det där humöret så är det inte tänkbart, att få honom att göra någonting. De som har taxar vet vad jag menar, vi är speciella inga vanliga hundar här inte.


Idag blir det nog inte mycket utevistelse, vi vill helst ligga på soffan och mysa. Ösregn är inget för oss, vi gillar inte att bli blöta i alla fall inte uppifrån.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 25 augusti 2009 21:24

idag utan allt har varit stilla, förutom att det kom en kille från byn på besök, då blev vi jätteglada för han luktade så gott. Han har en hundflicka hemma, en gråhund är det visst. Det är allt som har hänt idag, hoppas att det blir något intressant i morgon i stället.


Nattistaxkramisar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards