Mellan himmel och jord

Alla inlägg under september 2009

Av Felix och Inga-Lill - 30 september 2009 11:45

taxar säger matte, vi har väl inte tutat någe, då säger matte har du (Hillman) glömt hur du lät här i somras och inte skulle du äta heller. Nu tror jag att matte ljugs på mig, för när har jag ratat mat, låt mig se jo när jag var sjuk men det räknas väl ändå inte. Jovisst matte har rätt i somras gick jag runt och visslade, mat var det sista jag tänkte på, det måste erkännas.


Idag är Illerson en mycket sur hund, riktigt gnistrig om jag får säga så, han är jättesur på matte så fort hon försöker prata med honom så sticker han iväg. Matte vet inte vad hon gjort honom men jag vet, han är sur på matte för att husse inte var hemma igår kväll och då ville han inte heller äta, då sa matte att du får du baske mig vara hungrig. Vilket betydde att han fick inga frolicar heller, så därför surar herr Illerson, matte brukar kalla honom det när han är på det där matstrejkar humöret. Ingenting som matte gör eller säger kommer att ändra på hans dåliga humör, det bästa är att låta honom vara ifred, det har matte lärt sig. Jag känner mig lite trött idag, för husse kom hem sent igår kväll och jag var ju tvungen att hålla mig vaken och vakta matte under tiden.


Rimfrost var det i massor idag på morgonen men det kändes inte lika kallt som igår morse, så vi får väl se om det blir vinter. Som ni kanske sett så har vi lagt upp en omröstning om när vi jyckar vill ha vinter, jag klarar mig fram till jul men då är det så mörkt här att det behövs lite vitt, för att vi ska se vart vi sätter tassarna.


Kramisar från en trött och en mycket sur tax.



Av Felix och Inga-Lill - 29 september 2009 09:11

blev det idag när vi skulle gå ut, minus 6 grader, jag ska be om förflyttning till ett varmare ställe.  

Den här bilden tog matte när temperaturen hade stigit till minus 2 grader, phu matte är en fryslort så husse fick lov att gå ut med oss.

   

Ser ni iskristallerna på räcket, fy katten vad gnistrande kallt det är. det var t o m is på altan golvet, så attans att jag tänker ligga där idag.

   

Titta och njut för snart är det is på Tandån oxå, det hade snöat uppe på fjället i går morse idag är det nog varmare där än här, eftersom vi bor i en dalgång så blir det så här kallt. Vi funderar om vi ska flytta till något varmare ställe så får väl matte och husse bo kvar här om de vill. Matte har ju två valpar till, varav en bor i närheten av Mälaren, synd bara att han har en ilsken katt, annars har ju vi kunnat flytta dit eller till mattes andra valp som bor några mil från Mälaren men där är betydligt varmare. Tyvärr så har han två katter men de är snälla i alla fall, sen har de en fågel och en häst, den sistnämnda bor ju inte där de bor, utan i något stall på skogen. Vi får fundera igenom saken under dagen men här vill vi inte stanna, för vi fryser tassar och rumpa av oss. Försök själv å göra nr 2, i minus 6 grader får ni så hur lätt det är.


Kramisar från två blåfrusna taxar.   

Av Felix och Inga-Lill - 28 september 2009 19:09

Matte gjorde laxpudding idag, mums va gott det var, det blev så mycket över trots att matte gjort efter ett recept för 4 personer. Naturligtvis så fick vi bara lax, åh om ni visst vad smaskens det är med laxfilé. Matte sa att det måste vara katt inblandad i taxar, nackhåren reste sig på mig när jag hörde det. Katt i mina gener aldrig i livet, inte i mina heller sa Illerson. Vi diskuterade en lång stund vad matte kunde få nåt så dumt ifrån. Inte för att jag hatar katter, nej då de kan vara ganska bra att ha men i generna nej, det har du fått om baktassen matte.


I morse sken ju solen och det lovad att bli en fin dag men ack vad vi bedrog oss. Före lunch hade vädret slagit om och det har blåst och regnat, jag är säker på att det kommit snö uppe på höjderna. Det var rent utav rena vinterkylan som svepte ner över oss. Hoppas att ni haft det bättre, för blir det så här i morgon då får matte gå ut och pinka själv på morgonrundan, för vi tänker ligga kvar i värmen.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 28 september 2009 12:26

och vinden har friskat i, fy tusan det är griskallt ute. Rakt nordlig vind, då blir det kallt här, det blir nog en dag på soffan. Matte har höjt värmen på blåsen, så här är varmt och skönt. Vi har en sån där luftvärmepump och den blåser go och varm luft, är man riktigt frusen kan man sätta sig en bit framför den, så blir man snart varm igen. Annars har vi varsin jättestor varm filt, som vi kan gotta ner oss i, matte pratade om att hon skulle nog ta en dag på soffan hon med, i alla fall medans hennes tvättbetjänt jobbar.


Taxkramisar till alla goa bloggvänner voff, voff.



Av Felix och Inga-Lill - 27 september 2009 09:14

Igår var vi på resande tass, men matte hade som vanligt hon glömde kameran hemma, sorgligt nog. För vi såg massor av jyckar, kossor och såna där ulliga får. Det blev många mil under rumpan, dryga 20 mil fram och tillbaka, matte och husse var på höstmarknad men vi fick vakta bilen under tiden. Det är för mycket folk, sa matte, ni kan bli trampade på tassarna och vem vill det, inte vi i alla fall. Matte och husse passade på att handla mat oxå nu när vi ändå var här. På marknaden fanns det dåligt med grejer för hundar, det som fanns var bara skräp som matte sa. Det blev inte heller så många andra fynd, husse muttrade om att förr kunde man i alla fall göra fynd på marknader men nu är det samma person som äger flera stånd. Matte hittade lite kläder men ville gå runt och titta först, hittade 7 olika stånd med samma kläder och samma priser, så hon köpte ingenting. Hon sa att det var båg, jag förstår inte riktigt vad hon menade och då sa hon att det var skojare hela bunten. Matte köpte nya tabletter till köksbordet, så de kan ha tallrikarna på. Det fanns inga med hundar på, men det blev några med Carl Larsson motiv på, är man dalkulla då är man, sa matte.


Vi fick inte någonting under denna långa resa om man bortser från vattnet förstås. När vi kom hem fick vi smaka rå älgfärs, mums så gott och sen fick vi rödinge till kvällen, nu tror väl ni att vi åt fisk men se det var det inte. Rödinge är sån där djupfryst tårta, med rosa shipan på, finns visst andra sorter med men idag blev det en sån där opera. Under hela resan så var vädret fint och det bästa med allt när vi kom hem så följde matte med oss ut, på promenix, så vi fick gå och snosa i vår egen takt.


Idag var husse uppe före tuppen, inte för vi har nån tupp men jag skulle tro att såna vaknar vid sju, då tyckte vi att han hade gott om tid för en morgonpromenix men icke. Det blev en kortare runda än när matte går ut med oss, för husse väntade på nån han skulle hjälpa med några plankor. Vi ska vara viktigast inte några jädrans träbitar, husse ska ägna sig helt och hållet åt oss, för han har varit borta så mycket men vi fick lov att väcka matte så det skulle bli någon ordning, för husse kan tydligen inte hjälpa oss med bloggen. Det är inte kallt idag och när det inte är det så är det mulet här uppe, men blir det inget hälsovådligt regn så ska vi lura med matte ut på en promenix.


Hoppas att ni har fint väder runt om i vårt avlånga land, så ni oxå kan lura med era mattar och hussar på promenixer.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 25 september 2009 17:02

När vi kom ut igår eftermiddag så var det en buse hos grannen, åtminstone är jag säker på det. Jag skällde ut den efter konstens alla noter, sen hade belätet mage att korsa våran väg. Skulle inte förvåna mig om den äter taxar, åtminstone så var den stor och väldigt stark.  

Skogsbusen äter säkert taxar!


Sen när vi kom in så tyckte jag att vi skulle ha något gott men matte sa att vi skulle få mat, alldeles strax och då vet man ju hur det är. Det där ordet strax kan betyda allt från ett par minuter till flera dagar, jag litar inte på matte så jag buffade lite på henne, så hon skulle förstå att vi var hungriga.

  

Tyvärr så fick vi vänta en bra stund och här är jag uppfodrande om att nu ska vi ha käk och hör sen. Efter käket så blir alltid Illerson så trött, jag skulle kunna gå på långpromenix men matte säger att vi ska vila på maten, inte bra och anstränga sig på en mätt mage.

  

Så här ser Illerson ut när han bestämt sig för att ligga i knopplådan, han har snart fuppat sönder sin låda medan min fortfarande ser ut som ny. Matte säger att det kanske är för att du aldrig ligger i den... I alla fall så blir Illerson väldigt sur när matte tar fram kameran, han kan blänga den grabben.


Idag fick vi följa me husse till affären, bilåka är det bästa vi vet, näst efter gå i skogen och älgkött förstås. Hoppas att ni haft fint väder, för här har varit kalas idag, sol och väldigt varmt utom i morse för då var det allt annat än varmt. Riktigt ruggit att gå ut på morgonrundan, skulle inte skada med en tröja, ja inte åt mig men åt brorsan så kunde vara ute lite längre. Han blir så frusen, nej, nu ska jag kika runt och se vad ni haft för er sen ska jag luta ikull mig på soffan och slappa en stund.


Taxkramisar.


Av Felix och Inga-Lill - 24 september 2009 22:12

när matte var ute med oss och vi var lösa, när vi går ut en sväng före kvällsmaten så brukar vi få vara utan koppel. Idag hörde vi dåligt och när vi hade kissat så bestämde vi oss för att matte gott kunde stå där och hojta åt oss. Varför pratade du så högt matte, vi är inte döva, vi hade bara ingen lust att lyssna.

Så vi gick iväg jag kände en doft och det gjorde Illerson med, då blev matte lite skarpare i rösten, jag titta på brorsan och vi bestämde oss att driva lite med matte. Så vi lyssnade fortfarande inte, då gjorde matte en kringgående rörelse och då visste vi att nu osar det katt, när matte kom alldeles för nära oss, så bestämde vi med en nick åt varandra nu drar vi. Upp på trappen i en rasande fart, ytterdörren stod på glänt så Illerson buttade upp den med nosen och vi sprang in i köket, innan matte ännu inte kommit upp på trappen. När matte kom in så tittade vi på henne med minen, varför är du så långt efter, hihi, det är kul att driva med matte, det tror jag att hon oxå tyckte för hon skrattade och kallade oss för tokstollar. Innan vi käkade så hade vi ett race i köket och efter sen vi fått våra frolicar så racade vi runt och jagade varandra i rummet. Det känns att medikaninerna hjälpt för nu har jag lust för bus igen och det har jag inte haft på minst 14 dar.


Taxkramisar från två trötta tokstollar.

Av Felix och Inga-Lill - 22 september 2009 18:59

Ikväll fick vi dela på en kycklingfilé till middag, det är det bästa som finns, sen fick vi varsin deciliter hundmat och som avslutning frolic. Så idag är inte matte billig, nu är hon värd sin vikt i guld, vi ska gosa sönder matte massor av hundpussar ska dela ut. Sen hörde jag att matte sa till sin stora valp att han skulle leta på bullar i frysen och ta med in till fikat. Mumselimums, vad vi ska smaska! Hoppas att ni har det bra runt om i vårt avlånga land och att ni får mycket att smaska på till kvällen.


Nu ska jag dra en solskenshistoria för er, två stycken kattfröknar blev hemlösa för ett par år sen och prexis när de skulle få gå över regnsbågsbron så kom det en farbror och tog hand om dem. Där har de bott och haft det bra, fått gå ut när de velat och nu i våras så hände det som inte fick hända, farbrorn dog. De båda katterna stod åter ensamma och hotades av en resa mot regnsbågsbron igen. Nu har en granne till farbrorn förbarmat sig över kattfröknarna och de har åter fått ett hem, tillsammans och tur var väl det så de slapp dela på dem. Det var väl en trevlig historia till skillnad från de som man får läsa i tidningarna stup i kvarten. Matte säger att hon tycker synd om alla djur som inte har något hem eller där de har hem men blir illa behandlade.


Kramisar från två mätta taxar.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards