Mellan himmel och jord

Alla inlägg under oktober 2009

Av Felix och Inga-Lill - 31 oktober 2009 10:12

  

Det brinner inte, men de har börjat med snöläggningen på bästa fjället, som är Hundfjället. Tänk att de döpt fjället efter människans bästa vän, för det är ju det som alla hundar är.

  

Här syns det bättre att snökanonerna går för fullt, dåligt med natursnö är det nu, men det kommer säkert vi brukar aldrig behöva gå upp och hämta den, hihi.


Idag är matte pipig, det hördes klart och tydligt när vi var ute på morgonrundan, hon hostar och nyser månne hon har åkt på svinis, men det hoppas jag att vi slipper ha i det här huset. Tyvärr så har inte matte blivit kallad till männskodoktorn ännu, det är visst för lite vassin eller vad det heter och det klart när så många som inte är i risk får ta dem. Stackars matte och alla andra som inte fått sprutan ännu, matte säger att det är som vanligt här uppe i Dalarna, vi tycker i alla fall att det är taskigt, för matte har astma och då skulle man ju få gå före. Här i Dalarna fick ishockeyspelarna gå före, de kanske är sjukare inte vet jag säger matte, inte vi heller.


Det är grått idag, får se om solen lyckas värma bort de där otäcka dimmolnen, det är inge varmt heller minus 3,5 så vi stannar nog inne och värmer på matte i stället. Husse är och jagar men han kan gärna sitta i skogen och frysa, när han är så dum och glömmer ta med det viktigaste, taxar.


Vi tror att husse längtar till julen för igår köpte han julskinka och julmust, skinkan var helt ok för matte griljera den igår och vi fick smaka. Julmusten bubblar och skummar så den får husse ha för sig själv, men skinkan smakar vi gärna mera av. Hoppas att matte och hennes stora valp tar sig lite skinkmackor idag så vi får smaka. Ha en bra dag där ute alla goa bloggers, för nu ska vi bara titta vad ni haft för er sen ska vi knoppa en stund.


Taxkramisar från två skinklängtande taxar.




Av Felix och Inga-Lill - 30 oktober 2009 19:05

Vi fick följa med till Sälen och matte tog bild på Hundfjället men den kommer i morgon för matte orkar inte just nu. Naturligtvis så vaktade vi bilen när matte och husse handlade, mycket gott till helgen. Matte köpte kycklingfilé och det blir det till middag i morgon men på söndag blir det älgkött och någon smarrig gräddsås. Idag har vi ätit chili con carne, men bara pyttelite för matte sa att det var för starkt för taxmagar. Ja men matte vi är starka säkert.......


Hoppas att ni har en mysig fredag kväll med något gottigt, vi har fått extra frolic idag bara för att vi vaktade bilen men matte och husse var snabba så det blev inte så länge. Nu ska vi fika och sen ska vi mysa med matte och husse, hoppas matte tar den där extra filten, så man kan krypa under den mmmmm va skönt.


Taxkramisar från två lite slappa taxar.

Av Felix och Inga-Lill - 30 oktober 2009 09:26

Idag var det nästan mildväder, bara minus 3,5 och det är ju inte så kallt som det var igår kväll. Husse pratade med matte om att de skulle åka till Sälen och handla, var visst fågelmaten som börjar ta slut. De ska inte tro att de får åka själva, vi ska med och därmed jämt, nu gäller det att ha stenkoll på dem. Bara jag inte vore så trött, efter frullen så känner jag mig alltid lite seg, skulle gärna vilja sova en stund men då smiter väl matte och husse, det har man ju varit med om förut.


Så nu hoppas jag att ni har mycket att förtälja, så jag håller mig vaken. Jag ska bara lura en liten stund sen ska jag ut och läsa på era bloggar eller kanske bäst att  läsa först. Matte har blivit en sån där nattuggla och det betyder att jag oxå är vaken till mitt i natten. Igår kväll hade hon i alla fall vett att gå och lägga sig strax efter ett, men det betyder att jag inte fått sova så länge, för husse är morgonpigg. Jag är ju den som måste hålla koll på allting, så jag är sist i säng och först uppe. Nu i helgen blir det väl ännu värre, husse upp tidigt och matte i säng väldigt sent, de tänker inte på att jag blir helt utsliten.


Taxkramisar till alla goa bloggers från er vän Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 29 oktober 2009 20:40

Det blev bullbak idag och jag lovar det blev hundbullar oxå. Mattes bullar med vaniljsocker i går inte av för hackor, hon sa att det bör räcka i en vecka i alla fall. Mmmm vilket betyder att vi får bullar till fikat flera dagar framöver. Låter lovande eller hur......


Hoppas att ni oxå haft en bra dag, men nu blir det snart natti natti, för vi känner oss lite slappa, här är kallt som attan, minus 7,8 grader vilket betyder att det blir kallt till i morgon bitti. Vi ska bara ut och kvällspinka, men det ska inte bli nå länge.


Taxnattiskramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 29 oktober 2009 08:43

Igår kväll var matte i onåd, hon trampade brorsan på tårna och det gör man inte ostraffat. Det var inte bokstavligen men så här gick det till. Matte skulle sätta sig i soffan för vi skulle fika men där var det upptaget av en tax som brett ut sig i hela sin längd. Så matte tog helt sonika och flyttade på Illerson till en annan plats av soffan men då var det kokta fläsket stekt. När husse skulle bjuda Illerson på en liten bit sockerkaka, så tog han emot biten för att i nästa sekund spotta ut den all världens väg. Husse tog upp biten och proceduren gjordes om med samma resultat, bara det att den här gången så fnös herr Illerson ljudligt. Han skulle jädrar i mig inte ha någon sockerkaka för han var riktigt härsken på matte och eftersom matte gjort sockerkakan så uttryckte han sitt missnöje mot alla som bjöd på godaken. Desto bättre för mig för då fick jag alla smakbitarna, Illerson kan få sura så mycket han vill inte gjorde det mig något men då vaknade egoisten och åt sockerkaka.


För den skull ska ni inte tro att surheten hade gått över nej, då det blev ännu värre när vi varit ut och kvällspinkat. Matte såg inte på en gång att vi satt under bordet och tiggde, så jag var tvungen att göra henne uppmärksam på det och då skulle vi ju få våran kvällskoramell men då hade brorsan redan hoppat upp i soffan för han tyckte det tog för lång tid, så nu var han gnisterarg igen, han tog emot frolic men spottade ut det igen och använde taxblänget på matte. Idag är det inte så mycket bättre han ligger i knopplådan i köket och muttrar och småmorrar, jag undrar om han ska vara sur hela dagen, för då blir det inge roligt.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 29 oktober 2009 08:31

Idag hade vi 10 minusgrader, hur lätt tror ni då det är att göra tvåan, det får vänta tills solen gått upp ordentligt. Vi vill i alla fall inte sitta ute i den här kylan, vi gjorde en snabbpink och sen sprang vi in.


Gårdagen gick i slöhetens tecken, matte var ur slag som hon sa, så promenixen uteblev. Vi hade i alla fall roligt igår för vi busade både med matte och husse. Sen fick vi smaka fläskkotlett och till fika fick vi varm sockerkaka, idag ska visst matte baka bullar, hoppas att det blir hundbullar då.


Taxkramisar från era vänner Hillman och Illerson.

Av Felix och Inga-Lill - 28 oktober 2009 08:57

Aamor du må tro att matte muttrade igår kväll om vem som dragit in mossa och barr, jag har mjuk päls på benen och magen, så det följer med ett och annat skräp när jag går i skogen. Lite får hon väl tåla, det går ju att använda snabeldraken om det blir för mycket av den varan, för det är en som äter allt. Sen var det där med att älgar är stora och taxar är små, ja nog är det så men du förstår att när vi taxar jagar så är vi världens största hund, vi växer jussom, i alla fall så tycker vi det.


Vår reservmorsa kunde inte låta bli att jaga älg, hittade hon inga rådjur, hare eller rävspår ja då blev det älg. Visserligen var hon större än mig men hon var likväl strävhårs tax och vi taxar har den egenheten att vi inte är medvetna om vår storlek, vi betraktar oss sjäva som en dobberman i storleken. Kalla det oförstånd eller vad ni vill men så ligger det till.


Idag skiner solen och det är minus 5 grader, det lovar att bli en fin dag. Så matte och jag ska nog ta en sväng i skogen idag oxå, i brist på tjejdofter så får man ägna sig åt andra dofter. Ha en bra dag alla bloggers!


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 27 oktober 2009 19:42

Idag har jag varit ute och motionerat matte i skogen, jag tyckte att hon börjat soffa till sig, så nu var det dax. Vi gick en lång runda i skogen, ja gick är väl synd att säga jag fick minsann hoppa fram. Det är drygt att släpa runt på matte, hon har långa ben men det har ju inte jag, så det blir till att hoppa i den blöta mossan. Helt plötsligt var jag tvungen att stanna, är du trött sa matte, nej inte alls men det luktar så jädrans gott här svarade jag. Så jag drog iväg och ville över vägen men det fick jag inte, naturligtvis började jag vissla oxå.


När vi hade gått ett par hundra meter till så kom vi på ett älgspår, det var stora spår och älgen hade nog gått i morse nån gång. Det blev voff, viff, vaff idag med men nu fick jag slut på luft så det började snorka i mig, matte tog bort mig ifrån spåret och sa att blir du så här tosig ja då är det färdigspårat. Jag kan väl ändå inte hjälpa att jag blev lite het, älgen hade ju gått där några timmar före oss, så det var klart att det luktade gott. Inte har vi några bildbevis heller, för skräpmatte glömde naturligtvis kameran hemma.


Nu i kväll känner jag mig lite sleten, det är tungt att släpa runt på matte i blöt mossa, jag ska bara gå in och titta vad ni har haft för er, sen ska jag slagga för kvällen.


Taxkramsiar från er vän Hillman, brorsan har redan slaggat in och då var han ändå bara upp till postlådan med husse.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards