Mellan himmel och jord

Alla inlägg under november 2009

Av Felix och Inga-Lill - 30 november 2009 19:56

Nu må ni tro att vi har hårdbevakning på matte och husse för de smet i morse, husse skulle till sjukhuset för undersökning och matte hängde med för hon skulle handla lite.


I morse innan matte och husse pös iväg, så var matte ute och skottade gångar så vi skulle ha något att gå efter. Det hade snöat så allting var luddigt vitt, ca 1 dm blötsnö så nu har vi i alla fall vinter får se om den blir kvar. Matte och husse åkte oplogat nästan ända till Mora, en nätt resa på 13 mil, den här gången skulle de ända till Falun, dit är det 25 mil enkel resa, det var tur att vi fick vara hemma med lillhusse.


Vi har legat med honom på soffan, under en filt och haft det pysmysigt, får se om snön ligger kvar i morgon, så ska matte ta lite bilder. Hon kan väl ta på snöeländet och inte envisas med att fota oss hela tiden. Nej, nu ska jag slappa framför tv:n, hej så länge.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 29 november 2009 11:59

Häromkvällen såg det ut som om det tänkte bli fint väder, ja titta själva så får ni se.

  

Här kommer nästa, en underbar himmel och då brukar det antingen bli kallt eller snö här uppe, det blev inget av det.

  

Det blev bara samma gamla vanliga regn, vi är rätt trötta på den varan här uppe för nästan all snö hade försvunnit från fjället. Vi var till Sälen i förrgår, det var bara lite snö i pisterna, så det fanns faktiskt några som trotsade vädret och åkte utför. Nere i Sälen fanns det bara en och annan snödriva kvar, när vi åkte tillbaka upp på fjället, så passade husse på att åka förbi vid Lindvallen, matte och husse begrundade det nya Experium som kommit upp. Ett giganstiskt bygge om ni frågar mig, men naturligtvis så får vi fyrbenta inte komma in där. Nästan överallt här uppe sitter det skyltar med en hund på dörrarna, skylten är överstruken, vilket betyder att vi inte får komma in. Det tycker vi är taskigt, för vi fyrbenta är ganska många här uppe både turisthundar och fastboende. Tur att det finns ett ställe som vi är välkommna på och det är djurshopen i Sälen, där får vi komma in men i fredags regnade det och då ska inte matte inbilla sig att vi lämnar den goa värmen i bilen.


Dagens väder är snöfall men det är för varmt för att det ska bli något av det, 1 plusgrad, betyder bara att det blir ännu blötare än det var innan snöfallet började. Matte tog oss på morgonrundan idag, det brukar vara husse som gör det för matte har lite svårt med pusten på mornarna.


Idag på första advent, så var försiktiga med de levande ljusen, tänk på oss hundar och katter, vi vill inte att det ska börja brinna!!!!


Taxkramisar från er vän Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 29 november 2009 11:46

Hej, det var länge sen sist, matte har haft lite mycket att göra. Det här med första advent, det gör nog människorna lite knasiga. De springer och flår åt alla håll igår var matte och husse i farten så jag hann banne mig inte med i svängarna. Tydligen har de glömt att jag blir lite sliten, för jag bara måste vara med och se vad de håller på med.


Nu till det viktiga, jag har tappat en halv ICA-påse med päls och då ska ni veta att jag tappade en hel i början på augusti. Vad är det matte och husse försöker med, om de vill ha en naken hund så kan de väl skaffa en sån ras då, i stället för att fimpa all min fina vinterskrud.

  

Ni kan ju själva se att det försvunnit en hel hund, ja jag vet det är massor kvar säger ni. Bah, ni skulle se vad lite det är kvar på mina vackra ståtliga ben, det här var enda bilden matte fick ta på mig, det är hennes hand ni ser uppe i vänstra hörnet. Hon har en frolic mellan fingararna, tror hon verkligen att jag går på något så dumt, jag är väl inte blind heller, hon har ju en kamera i den andra handen och då tänker jag inte titta upp. Den där jädrans blixten blir man bara så f-b på, synen är ju borta för lång tid framöver, jag ser bara det där blanka eländet. Nej, matte får nog lugna sig till vi kommer ut och husse har tid att ta en bild på mig, för ska jag visas upp då får nog matte lov att hålla fast mig, de ska inte tro att det går lättvindigt till att fota en ålderman som mig.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 26 november 2009 19:20

Vi svarar bara på sånt som gäller djur andra typer av marknadsundersökningar är vi inte intresserade av och vi undanbeder vänligen men bestämt. Våran matte ser bara till att skriva det som vi säger åt henne, för vi får inte plats med våra tassar på de däringa små knapparna. Hoppas att vi slipper såna där konstiga frågor hädanefter, för det här är en taxblogg och att vi försöker hjäpa en och annan hemlös katt är en helt annan sak. Vi har två stora hjärtan och vill hjälpa alla djur som har det svårt, för vi tycker att alla djur ska ha det bra och ett hem med någon som tycker om dem.


Hänt under dagen kommer i morgon kväll för matte har inte tid just nu, vi kan väl skvallra lite jag (Hillman) har blivit lite tunnare, mindre päls om ni förstår hur jag menar.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 26 november 2009 11:09

Igår så stekte matte grisar, ja inte såna med tryne och knorr på men det var korv. Matte använder grillkorv som hon delar på mitten och skär ett kors i varje ände, sen när hon steker dem så fläks de upp, det heter grisar. Sen gjorde hon en grönsaksröra som hon stekte och serverade hemgjort potatismos till. Korven var smaskens men grönsakerna var det soya på och det gillar inte jag, det där med potatismos får de ha för sig själva.


Husse har i två dagar grejat med den där mojen som ska tända och släcka lyset i våra stolpar. Vi har ganska lång väg in till oss och där har husse placerat lyktstolpar och den där grejen som styr dem funkar inte som den ska, så husse har försökt att laga den. Matte säger att den är nog kaputt för den har suttit uppe i över elva år, de håller nog inte hur länge som helst men husse är envis det måste gå att laga, det är ju någon som byggt den. Jag tror det heter skymningsrelä men jag har ingen aning om hur det funkar, nu tror jag att husse tröttnat och letat upp en timer i stället. Matte säger att vi får skaffa en ny styrmoj, vem bryr sig huvudsaken är att det inte är mörkt när jag ska ut på mina rundor.


Här är vädret lika som det varit i hela november, grått och trist men inte någe kallt, ca 7 grader varmt i morse, det kan man inte klaga på.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 25 november 2009 11:11

Snart är det jul och det finns massor av hemlösa katter som det är synd om, ni som kan försök och hjälp dem på bästa sätt. Matte läste tidningen nu på morgonen och där stod det om ytterligare några som riskerar avlivning bara för att det inte finns något hem åt dem. Om ni klickar på länken nedan så hittar ni flera som behöver hem, kanske är det någon som känner igen dem som har kommit på avvägar. Det är bara att följa hela bloggen, så ser ni flera som saknar sina ägare.

http://www.dt.se/blogg/piasblogg/article267719.ece



Hoppas att vi kan hjälpa några att få ett riktigt hem, vi kan tyvärr inte ta emot någon katt, för matte är väldans allergisk mot katt. Annars skulle hon ha öppnat sitt hem för länge sen.


Taxkramisar till alla goa bloggare.

Av Felix och Inga-Lill - 25 november 2009 11:03

Igår fick vi tårta, för matte fyllde år, det är något som hon inte vill tala om. Hon säger att hon slutade fylla år efter 25, för det är bara något man kan beklaga. I alla fall så gjorde matte hemlagad pizza med älgfärs och rökt skinka, om ni visste vad smaskens det var. Sen fick vi tårta till kvällen, mums mums, var det hoppas att vi får tårta flera gånger. Den här gången var det köptårta men jag är nog mest förstjust i mattes hemgjorda för de är goast.


Här har det varit fisväder, inget som man vill gå ut och promenixa i, det har varit riktigt blött. Idag så snöade det på morgonen men nu regnar det igen, va ovanligt. Jag tycker att det är tillräckligt blött ute, jag vill inte ha någe mera regn. Så idag blir det en soffdag, jag tror att matte ska göra korv med hemgjort mos, det är oxå smaskens men matte kan ändra sig än, så säker kan man inte vara. Hoppas att ni inte har lika dåligt väder som vi har, utan kan göra långa promenixar med eran matte och/eller husse.


Taxkramisar från er vän Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 23 november 2009 20:51

Jag har förstått att ni undrar hur Illerson kan gäspa ut sina frolic. Jo, det är enkelt när han är sur eller inte tycker om något som matte säger så gäspar han. Jag tror helt enkelt att han vill visa att han inte bryr sig, ungefär som det skiter väl jag i, så ser han ut. Så när han får en godis så tar han in den i munnen och så gäspar han så godisen trillar ut igen, hela hans kropphållning talar om för oss att det är ingen idé ni försöker muta mig, jag är i alla fall sur. Illerson tycker ingenting är riktigt jättegott, så han är svår att muta, vill han inte ha, då vill han inte, det är bara så.


Dagen har gått i slöhetens och blötans tecken, det har regnat och nu är vi väldigt less på allt det blöta, så vi funderar på att gå i ide. Prexis som nalle gör när det blir kallt, bara gå och gömma sig i ett hörn helst under ett varmt täcke, sen inte komma fram förrän i vår nån gång. Vi får hoppas att morgondagen har annat än regn med sig, för annars vägrar vi att gå upp ur slafen, då ligger vi kvar så kan husse och matte vråla sig hesa om de vill men vi går inte ut.


Kramisar från två idefunderande taxar.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards