Mellan himmel och jord

Alla inlägg under december 2009

Av Felix och Inga-Lill - 31 december 2009 15:08

Idag går det att gå ut, för nu har det blivit mildare med endast 15 minus grader, så nu har vi varit ut och gjort både tvåor och ettor. Husse och matte har varit till Sälen men naturligtvis glömde matte kameran hemma, vad ska hon med kamera till som har den liggandes på skrivbordet.


Matte har tagit upp älg kalvfilé så det blir det till middag i kväll, det blir smaskens för matte brukar steka en bit utan att krydda på den.


Nu vill vi önska alla goa bloggkompisar Ett Gott Nytt År och hoppas att ni får många gosaker nästa år samt massor av promenixar.

 

Nyårstaxkramisar från era vänner Hillman och Illerson.

Av Felix och Inga-Lill - 30 december 2009 11:52

I morse var det ännu kallare med minus 32, det blir till att elda och hålla sig inomhus. Illerson ligger framför kaminen där strålningsvärmen är som störst, sen kollar han in vedkorgarna att husse fyllt upp tillräckligt. Nu eldar husse med björkved så nu blir det riktigt varmt inne, det känns skönt.


Idag så blir vi inne i mesta möjliga mån, bara snabbvändor. När Illerson skulle ut så vände han i hallen så husse fick lyfta ut honom på backen, sur som attan när han kom in. Matte daltar och tycker synd om brorsan men han blänger bara surt tillbaka. Stackars matte hon som ömmar så för oss när det är kallt, de har i alla fall lovat mulet till i morgon, då blir det säkert mildare.


Hoppas att ni har det varmare och så får vi önska er alla goa bloggare ett gott slut och ett Gott Nytt År.


Taxkramisar från er vän Hillman, brorsan urrar lite och det får väl duga.

Av Felix och Inga-Lill - 29 december 2009 12:07

Idag var det griskallt, ja med dryga 27 minus är det inte lätt att göra ettan och tvåan men vi lyckades både jag och brorsan. Nu har matte och husse fått ett nytt tangentbord men ni ska inte tro att det var avsedd för mina tassar den här gången heller. Det här bordet är det lyse i knapparna, väldigt stiligt lyser blått så nu kan matte sitta och knappa i mörker utan att villa bort sig. Bäst är det nog i alla fall för husse som jämt kör pekfingervalsen, matte hon skriver med alla fingrar och blicken riktad på skärmen. Fasen vet hur hon bär sig åt, men det klart det är ju jag som dikterar vad hon ska skriva och då går det ju lättare.


Idag blir det nog soffan och vedskaminen som blir de utvalda sovplatserna, för det är fortfarande kallt trots att solen lyser på vermometern, minus 25 visar den rackarn. Hoppas att ni inte har det lika kallt, utan att ni kan gå på promenixer så eran husse och matte inte soffar till sig. Så här efter jul är det extra viktigt att de får motion, så julmaten inte lägger sig runt midjan.


Taxkramisar från er vän Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 27 december 2009 21:59

Pisiner det är mandariner och clementiner med andra ord småa apelsiner. Det är något som jag gillar helskarpt, matte vet inte om det är så nyttigt för hundar men jag har i alla fall ätit det hela livet och inte har jag mått illa av det heller. Min reservmorsa Kickan hon älskade pisiner och matte har haft en annan hund som oxå gillade pisiner, så det är inte bara taxar. Nej, nu får det vara färdigbloggat för i kväll natti natti.


Taxkramisar från er vän Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 27 december 2009 18:04

gått i slapphetens tecken, vi har ätit gott och slappat mellan promenixarna. På julafton åt vi kalvsylta, älgköttbullar, skinka, rökt korv och ost samt lite kokt äggula och räkor. När vi ätit det så tyckte matte att hundkäket hoppar vi över men frolic fick vi i alla fall, sen delade jag och matte på en pisin.

  

Här ser ni hur jag såg ut på julaftons kvällen, hade inte husse fått tag i mina slappa bakben, så hade jag baske mig kullrat ner ur soffan. Ni ska inte tro att Illerson var mindre slapp men han vaknar alltid när matte klickar med kameran.

  

Här hade han tänkt smita men hann inte men av snedblänget att döma så var inte matte speciellt poppis.


Här har snöat i två dagar, men värst var snöstormen som härjade under natten, snön var täckt av grenar från tallarna och det dunkade hela natten men vi sov gott för det. Vi har oxå haft strömavbrott men fördelen med att bo så nära Hundfjället gjorde att elbolaget la om så vi fick ström redan efter en halvtimme. Ibland är det bra med turister, för då ordnas allt lite snabbare. Hoppas att ni haft en fröjefull jul med massor av god mat och mycket snö. Här har det varit lite kallt idag med lite kall vind, husse hade den goda smaken att tända en brasa nu till kvällen, så nu är det varmt och skönt.


Taxkramisar från er vän Hillman och God fortsättning.

Av Felix och Inga-Lill - 24 december 2009 09:06

En önskan om en fröjdefull jul med massor av gosaker, skinka, köttbullar, kalvsylta, leverståhej och korvar det sistnämnda får gärna vara enrisrökta. Jag har förstått att vi inte kommer att få några mängder men husse köpte en stor kalvsylta och matte och husse äter inte sånt, så den är säkert till oss. Nu i morse var matte uppe vid 5-tiden och väckte mig, hon glömde tydligen bort att jag behöver min skönhetssömn. Jag lufsade väl ut i köket för att se vad det var för oväsen, sen gick jag upp och la mig i knopplådan för det kändes som på tok för tidigt att skaka gång på lekamen. Nu är husse i färd med att koka knäck, stackarn men det är lugnare när husse gör det för matte låter så illa.


Här har matte varit ut och fotat utan blixt, hon måste nog börja på att använda husses kamera för skakningarna är så tydliga eller så får hon använda stativ. Det slänger lite snö och blåser hos oss men det är i alla fall inte kallt ca minus 5 grader, det klagar vi inte på.

Julstuga  


På detta suddiga sätt vill vi önska er alla jyckar, katter, mattar och hussar runt om i vårt avlånga land och utomlands med en riktig GOD JUL.

 

Jultaxkramisar från era vänner Hillman och Illerson

 


Av Felix och Inga-Lill - 23 december 2009 20:20

är matte och husse, en jädrans trafik sa husse och matte sa att kö på kö i butikerna, nu är de trötta båda två. Blir nog inget gjort ikväll men matte har plockat fram lite tomtar för att skapa lite mer julstämning. Jag tror inte vi orkar någe mera vi heller har varit jobbigt att va husvakt, måste ju vakta när husse och matte inte är hemma. Skulle vara hemskt om lillhusse blev stulen eller något försvann, Illerson var så sur så han skulle inte ha någon mat när matte gav honom men han har tiggt allt annat. Jag åt i alla fall upp, men det gör jag nästan jämt. Hoppas ni har det bra runt om i landet med massor av snö och julefrid. Matte hälsar och tackar för medkänslan.


God Jul med massor av taxkramisar och taxpussar.

Av Felix och Inga-Lill - 23 december 2009 10:18

Idag är det inte lika rörigt som igår, matte fick lov att ta itu med sorgliga saker så det blev ingen fudge igår heller.  En nära släkting gick över regnbågsbron igår, (fast jag vet inte om det heter så för människor) i alla fall så blev det så mycket annat och idag ska husse och matte åka iväg för att handla det sista. Lillhusse blir hemma med oss, det känns skönt för då kan vi ligga och slappa i soffan tillsammans.


Igår kväll när skinkan kom ur ugnen efter griljering så hade jag och brorsan bespetsat oss på en smakbit men det hette slipp. Trots att vi satt nedanför skinkan så fick vi inget, Illerson blev riktigt sur på matte och fnös ljudligt. Jag gav upp och la mig på soffan, när matte sa att det blir i morgon för den är glödhet nu. Förstår inte matte någonting, vi ville ju bara ha en liten bit, men matte var nog inte i samma värld som oss igår.


Nu ska matte byta om och sen drar de iväg, vi har inge kallt idag bara 9,6 så det var riktigt skön på morgonrundan. Ni får ha en bra dan före doppisdagen och hoppas att ni inte har för kallt.


God Jul och massor av taxkramisar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards