Mellan himmel och jord

Alla inlägg under januari 2010

Av Felix och Inga-Lill - 31 januari 2010 10:05

va kallt det var idag, minus 27 när vi kom upp, sen när vi var ute och gjorde ettan så var det 25. I skrivandes stund är det minus 20, vi har ingen lust att gå ut och göra tvåan, får nog vänta tills det blir lite varmare.


Igår fick vi smaskens kyckling som matte matade oss med, tänk att det finns något som är så gott, brorsan satt fint och vevade med framtassarna. Tyvärr så har inte läst instruktionsboken för tax, för eftersom vi har så lång rygg så ska vi inte sitta fint, fast jag brukar prova det ibland jag oxå men jag sitter inte lika länge som Illerson gör. Sen fick vi efterrätt igår ett kryddmått chokladpudding och en massa bara två matskedar kallar jag inte för massa. I alla fall så var det smaskens, så det var två mätta taxar som törnade in igår kväll.


Sen vaknade vi till ett herrans oväsen, det var luftvärmepumpen som väsnades, den gör det när det blir så här kallt. Så husse kom upp och slog av den för vid den här kylan så ger den ingen vidare värme. Här eldas det i kaminen och så har elementen åkt på igen. Matte säger att de enda som gnuggar händerna i den här griskylan är elbolagen och staten.


Idag ska vi ta det lugnt dels för att det är söndag och dels för att det är så rackarns kallt och då vill vi inte vara ute någe. Hoppas att ni har det lika varmt som Bamse och Valles matte och husse.


Taxkramisar från er vän Hillman, brorsan har bäddat ner sig i knopplådan och humfar en hälsning.

Av Felix och Inga-Lill - 30 januari 2010 15:52

Taxen jagar allt vilt både ovan och under jord, det är en allround hund men den bör inte jaga älg. Därför att vi är för tuffa säger matte och älgar sparkas, matte och husse hade en tax som blev sparkad av älg, han drev nämligen älg om det inte fanns några rådjur inne på jaktmarken. Min reservmorsa drev gärna älg och hon fick fart på hela skockar med horntossor men å andra sidan jagade hon allt som stod till buds. Harar, rådjur, räv, ekorre, katt, grävling. råtta, möss, orre, tjäder så det var inte bara älg som föll henne på läppen men till saken hör att det var en stor tax mera som en drever i storlek, trots att hon var renrasig strävhårs tax.


Nu har ni fått lite svar om just taxen, att vi är egennyttiga vet ni säkert redan och vi gör inget om det inte lönar sig för oss. Vi är lättlärda med vissa variationer som matte säger, lönar det sig då fixar vi det men lönar det sig inte då får det vara. Sen har vi en annan egenhet, vi sitter ofta och funderar och sen far vi iväg för att hitta på något att göra. Det är inte alltid som mattar och hussar gillar det vi gör men de ska akta sig för att trampa oss på tårna för de är hiskeligt långa om man ska tro vad matte säger. Taxar är snarstuckna, envisa, långsinta, egennyttiga, humoristiska, anpassar oss lätt till de lägen vi befinner oss i, kan bli vaktiga, nu gäller inte ovanstående egenskaper alla taxar.


Jag och brorsan är helt olika, jag är inte långsint men brorsan däremot kan sura för någon oförrätt i flera dagar, ofta inbillade, ett skratt på fel ställe ojoj då är matte eller husse i onåd. Han är oxå snarstucken, envis, egennyttig men har massor av humor. Jag är envis, lite egennyttig, lite vaktig men har som Illerson massor av humor. Sen tar vi matte egenskaper hon har humor och är vansinnigt envis och tur är väl det annars skulle hon inte kunnat ha taxar. För är det någon egenskap som är bra hos mattar och hussar som har tax så är det envishet och helst massor med humor, så de står ut under vår uppväxttid.


Det vart mycket om hur vi taxar fungerar, som jag sa tidigare så är vi individer och alla har sina egenheter.


Taxkramisar från er vän Hillman.



Av Felix och Inga-Lill - 29 januari 2010 22:42

Måste bara berätta nu när vi var ut på sista vändan för kvällen så stod det en horntossa nedanför vår gräsmatta, bara 20 meter från oss. Det hade nog varit häftigare om vi sett henne men vi hade bråttom och husse den fisknölen tala inte om vad han pratade med förrän vi kom in. Då ville jag ut bums igen men husse sa att nu var det bra, nu skulle vi gå och sova. Vem fasen kan sova när det smyger en älg runt huset. Matte har oxå tittat på älgen men det är för mörkt att fota henne och matte vill inte skrämma slag på tossan med blixten. Då är det noga minsann men när hon blixtrar i våra nyllen då är det en helt annan sak, fy bubblan. Nu ska vi i alla fall gå och slagga, vi drömmer nog om horntossor i natt.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 29 januari 2010 20:52

Det verkar inte som om någon har hört talas om knäppkorv, det är varmkorv med skinn på och när man kokar den så måste man vara försiktig för annars knäpper det till i korven och så spricker den. Nu vet ni nog säkert vad det är för korv.


Idag har vi slappat med husse på soffan, riktigt skönt och så har vi suttit vid kaminen så länge brasan var igång, det var ruskigt väder ute. Det har snöat och blåst, det var inge kallt i grader men attans så kallt ändå. Till middag fick vi karrékotletter sen blev det hundkulor och frolic, till fikat fick vi sockerkaka och efter näst sista rundan fick vi frolicar igen. Nu ska vi slappa tills det blir dags för sista pinkrundan, usch vi gruvar oss redan för det är så kallt men vi ska inte klaga för vi har samma vermatur som Sigge Svamphund.


Taxkramisar från era vänner Hillman och Illerson.

Av Felix och Inga-Lill - 29 januari 2010 08:36

Idag snöar det och är bara minus 11 grader, så vi kan gå ut, utan att frysa tassarna av oss men jag lovar att det var kallare än vi trodde, riktigt griskallt. Husse har tänt i kaminen, så det var i alla fall varmt och skönt.


Mitt inlägg om nödropet, var med tanke på att det kanske finns någon i er bekantskapskrets som behöver en jycke eller en katt. Dessa djur riskerar avlivning, hunden är det nog mycket lapphund i, det tror min husse. Ser ut att vara en snäll voffsing men vi kan inte ta emot den för matte är allergisk mot hundar som tappar päls. Hon blir så hostig och snuvig samt rödögd så det blir inge bra.


Igår fick vi varmkorv sån där knäppkorv, smaskens var det matte gjorde hemlagat mos till. Hon gör aldrig mera pulvermos efter att hon lästa på innehållsdeklarationen. Det innhöll bara 23 % potatis och då blev hon arg och sen dess har det bara serverats riktigt mos med potatis, mjölk, salt och en smörklick, det blev en kortare innehållsdeklartion än kartongen med pulvermos. Sen fick vi kulor och frolic, men idag blir det fläskkotletter till middag då ska vi hålla oss framme för det är mycket godare än korv.


Taxkramisar från er vän Hillman, brorsan hälsar så gott.

Av Felix och Inga-Lill - 28 januari 2010 13:30

Idag är det mildare med bara ett par minusgrader, vi har fått lite mera snö under förmiddagen men de har lovat att det ska spricka upp och då får vi väl griskallt igen. Det var minus 18 under ett par timmar i natt.


Igår må ni tro vi fick gott käk, det blev skinkstek med apelsinsmak och gräddsås. Sen igår kväll fick vi sockerkaka gjord på hemägg, för matte fick en kartong ägg av en kille i söndags. Han har gått och blivit månskensbonde med höns och får, matte var nöjd och glad för hemägg är speciella fick vi jyckar veta. Det var gott med en nästan gul sockerkaka, vi fick smaka men Illerson dög det naturligtvis inte åt, han är så grannlaga att matte börjar bli sur på honom.


Nej, nu ska jag slappa en stund men först ska jag ut och se vad ni haft för er.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 28 januari 2010 13:26

Ja, mig och brorsan gäller det inte men matte läste tidningen på morgonen och där är det några som behöver hjälp att hitta nya hem. Det är en blandras hund och 4 katter som behöver nya hem, annars riskerar de avlivning.


Sen är det en kisse som kommit på villovägar i Leksand och eftersom det är mycket turister här uppe under den här årstiden så kanske katten har smitit från någon som är på besök.


Länken till båda hittar du här: http://www.dt.se/blogg/piasblogg/article267719.ece


Taxkramisar från er vän Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 27 januari 2010 13:42

Jag försökte smita från den där rackans kameran med blixt, men det var lönlöst för ytterdörren var i vägen. Attans matte som lurade mig, jag som trodde att jag skulle få gå ut igen, hon sa sitt och vänta, sen pep hon in för att hämta kameran. Aha, nu får jag gå ut igen men icke sa nicke matte ville bara ha en bild på min snönos.

  

Hur kul tror hon att det är och vänta med den här snoken, full med snö. Matte är inte så snäll när hon gör så här, blixt är det värsta jag vet om hon hade tagit en bild ute skulle jag inte sagt något men nu bläääääää skitmatte. Matte sa att det inte hade blivit några bilder som man sett vad det var, för det snöade rätt kraftigt när jag var ute. Vi gick ut tillsammans brorsan och jag men sen fick vi vända och gå in med fisknölen för han blev frusen, men jag fick gå ut igen den här bilden är när jag kommer in för andra gången.


Den var någon som undrade hur min knopplåda såg ut och nu har äntligen matte fått tummen ur och här kommer nu skapelsen, den är vadderad och rätt så skön att ligga i men jag föredrar nog soffan om jag får bestämma och det får jag ju eller.....

  


Taxkramisar från er vän Hillman. 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards