Mellan himmel och jord

Alla inlägg under augusti 2010

Av Felix och Inga-Lill - 31 augusti 2010 12:57

Jaha, igår sken solen och det var väldigt svalt i natt men nu regnar det igen, så det blir nog en innedag, fast en stund på altanen har jag hunnit med. Matte skulle hjälpa en mumla så hon gläntade på altandörren, gissa vem som hann först, jag eller mumlan, enkelt om man känner mig.


Idag har matte utlovat tunnpankisar, det är smaskens men igår fick vi pasta och köttfärssås, mums filibabba. Färsk ljummen sockerkaka till fikat och vi fick varsin riktig bit, dä ni killar och tjejer.


Matte har sprungit runt med snabeldraken i högsta hugg under förmiddan, så vi är lite sletna, för det gäller att hålla sig undan den rackarn. Jag är säker på att den har stora planer på att äta upp mig, för det är en glupsk rackare. Brorsan han tar det hela med ro men han har stor lust att hugga strupen av den och han har pratktiserat det en och annan gång, fast idag var han för slö för att ha någon lust med snabeldraksjakt.


Hoppsa att alla goa bloggare runt om i landet och utomlands har fint väder och slipper hälsovådligt regn.


Taxkramisar från två utslitna brorsor.

Av Felix och Inga-Lill - 30 augusti 2010 13:40

Jag glömde att berätta om allt gottigt vi har käkat i helgen. I fredags fick vi fläskkotlettisar och det var dösmaskens, vi fick dela på en stor rackare. Sen på kvällen så fikade tvåbeningarna men det fick inte vi något av så matte var och bredde en smörgås av något grövre bröd som jag och brorsan delade på.


Sen på lördagen då var det fest i alla fall för oss, först fick vi varsin bit rått älgkött, märgpipa. När matte kokat den så fick vi massor av kokt älgkött och kokta morötter, mums va gottigt det var. Jag tror nästan vi ätit vår köttranson för den här helgen, sen fick vi smaka mandelkubb till fikat men utan pärlsocker förstås.


Igår åt tvåbeningarna kassler i ugnen med ädelost och grädde på men då fick vi bara pyttebitar för matte tycker inte att vi ska äta rökta saker, macka till kvällsfikat då oxå. Det där med macka till kvällsfikat tycker jag att matte ska införa jämt för det är väldans gott och så sover man som en stock när man är mätt i magen.


Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 30 augusti 2010 11:56

Hej alla glada, ni må tro att det har regnat hos oss under hela helgen, det har baske mig inte gått att sticka nosen utanför dörren. I lördags så var det uppehåll i några minuter och då försökte matte ta ut oss, men så fort som vi kom ut började det regna igen och innan vi var klara öste det ned. Vi har pustat och skuffat för att få regnet att flytta sig ned till Edith men inte har det lyckats förrän idag nu skiner solen och i natt var det frost. Så nu är kung Bore här och knackar på dörren, jag som trodde vi skulle få höst först. Mer saker hände i lördags kväll, brorsan bet sig i tungan och han som var så glad och vi hade så roligt. Fast idag är han lika glad igen och tur är väl det, så vi har racat runt i huset på morgonen och jagat varandra, så husse var tvungen att hejda oss för frulle ätandet skull.


I förrgår så lurades jag med matte flera gånger, om att jag behövde göra 2;an men varje gång så hittade jag ett spår som var mycket roligare än alla tvåor i världen. Sen när vi kom in efter sista lurenvändan, så sa matte att hon hade en gås oplockad med mig, jag funderade en stund och sen undrade jag vart vi skulle plocka den. Matte fnös ljudligt så där som vi taxar gör när inte matte fattar något, jag går fortfarande runt och funderar på vart den där gåsen är som vi ska plocka.......


Taxkramisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 27 augusti 2010 19:01

Här regnar det i massor så man blir dyngsur bara man sticker nosen utanför dörren, ska försöka att pusta ner lite till Edith. Vi vill väldans gärna ha lite uppehåll så man hinner göra ettan och tvåan på samma gång när man ändå är ute, utan att behöva springa fram och åter snabb måste man vara annars hällrinner det från pälsen när vi kommer in.


Det där med lillhusses ben är ett riktigt krångel, stackarn har studsat på kryckor i över 2,5 år, han är nog less på det nu tror vi. Sen de där jädrans kryckorna måste man hålla sig undan för, lillhusse ställer upp dem men de rasar lika lätt ner och ofta är vi i närheten. Så det är med livets som insats som vi rör oss i detta hus. I dag så fjutta matte till åt mig så jag for iväg en bit, du får skylla dig själv när du smyger upp bakom ryggen så där sa matte. Smyger och smyger, här smygs ingenting, kan jag hjälpa att matte hör dåligt eller inte är med utan fundrar på någe annat. Sen hör det till saken att det är lite trångt när matte lagar maten för det är en gång mellan två bänkar, spisen är min plats så hon får välan se sig för, hihi.


Idag har vi åkt bil igen men bara till Sälen och det är inte så långt matte skulle ner till mänsko doktorn för nåt mänskligt tjafs som Sigge säger. Till middan idag fick vi fläskkotlettisar det var riktigt smarrigt, sen blev det taxkulor och frolicar till etterrätt.


Nu vill vi önska er alla goa bloggare en trevlig helg, för matte behöver ta det lite lungt. Så vi hoppas att ni får fint väder så ni kan får era rundor i lugn och ro utan en massa blött ovanifrån.


Taxkramisar från blöta brorsor.

Av Felix och Inga-Lill - 26 augusti 2010 09:32

Det gick bra med lillhusse för han är hemma igen, fast han var så trött och vi var så siktiga med hans ben, för vi vet hur man beter sig. Illerson la sig mot lillhusses andra ben för ligger man riktigt nära så hjälper det säkert. Själv la jag mig på golvet nära lillhusse så han skulle känna att vi förstår. Hoppsa att han nu slipper ha så ont, för det är inge kul.


Nu må ni tro att jag har hårdbevakning på husse, jag har lagt mig i vägen om ni förstår va jag menar. Så där nära så de måste snava på mig för att komma förbi, har nästan blivit trampad redan men det är det värt, för annars så smiter de när jag somnat.


Igår hade vi en riktigt mysig dag med matte, vi lurade henne flera gånger om att vi var så nödiga så vi inte kunde vänta, hihi. Frolic fick vi flera gånger, matte hon är mysig när vi är själva för hon pratar med oss hela tiden. Hon kanske kände sig ensam va vet jag.


Regnet upphörde under kvällen men det är så blött ute i både gräset och sanden, matte säger att kommer det mera blött så får gräsmattan ta simborgarmärke, hihi.


Taxkramisar från er vän Hillman, Illerson zzzzznorrar frukost.

Av Felix och Inga-Lill - 25 augusti 2010 15:03

Inte kuligt alls idag för husse kör lillhusse till mänskosjukhus, för peration igen, stackarn hoppas att han blir frisk nu  men han kommer i alla fall hem i kväll, det var en sån där dagperation.


Här har det regnat må ni tro, igår var det som om himlens portar stod viöppna, drygt 21 mm under nattens oväder och det blåste så vi trodde att tallarna skulle komma in i huset. Idag blåser det bara och sen kom det en skur när matte och vi skulle på en runda, vi fick bråttom in för vem vill bli blöt i pälsen, inte vi i alla fall. Sen var det bara 9 plus i morse men nu har det ökat till 14,5 plus så vi får inte klaga.


Hoppas att ni har det bra runt om i landet och inte känner er som dränkta när ni går ut.


Taxkramisar.


Av Felix och Inga-Lill - 23 augusti 2010 18:23

Idag har vi haft en skön dag, med solsken och många plusgrader, vi har tillbringat en stor del av dagen på altanen, där vi lapat vitakaniner som solen bjussat på.


Till kvällen har vi mumsat helstekt fläskkarré men när vi åt Frolic så råkade jag bita matte i fingret och det var ett hårt ben i vägen, det kändes inget vidare i min mun så jag blev så rädd att jag skrek till. Brorsan flög upp och glodde på mig som om jag blivit helstollig. Matte trätade på mig och sa att bits du så där igen så får inte du några Frolicar, attans det var ju matte som skulle vrålat för det blev en bula på hennes knoge av mina tansingar. Nu hade jag tur för jag hamnade inte i onåd hos varken matte eller brorsan och jag lovar att skärpa mig så det inte händer igen.


Nu till kvällen har vi varit ute på promenix med husse, alltid lika trevligt att snosa runt på alla spåren. Här i Dalarna jagas det björn så det står härliga till men den där jakten som husse är bjuden på den ställs nog in, för det lär vara slut på björnjakten innan helgen. Stackars alla som blivit bjudna och som tagit ledigt från jobben, om det nu inte blir något. Vi får inte jaga såna saker och jag tror inte vi har lust för det heller, varje gång vi vädrar rovdjur så fnyser vi ljudligt och går in snabbt som attan.


Taxkramisar från er vän Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 22 augusti 2010 12:02

Igår var vi på långtur igen, ända ner till Dala-Järna som är ett mysigt ställe i Västra delen av Dalarna. Naturligtvis inga bilder för husse tog oss på promenix och va man än kan säga om husse så inte fotar han medans han promenixar. Det är nog som matte säger karlar har inte simultantförmåga eller va det heter. Inte fick vi träffa Jana heller som blivit nordisk champinjon i spårning, hon vann för andra året i rad, denna gång i Norge. Fismatte släppte inte ut oss men hon bjöd Jana på vårat godis, har ni hört på tusan. Massor av trevliga tvåbeningar var det där i alla fall och de tyckte att vi var söta och att vi inte alls såg så gamla ut, där hör ni go vänner vi ser yngre ut än våra 14 år var.


Idag skiner solen och det är ett välkommet tillskott till allt det myckna regnandet. Fast det är växlande molnighet men bara det håller uppe så är vi glada. Matte har lite stryktvätt att ta reda på sen ska vi ut och åka bil igen, fast bara in på näset en sväng, för matte handlade med tai-godis igår som en kusin beställt. Det är inget för oss taxar, ingefärs-godis alldeles för starkt för våra taxmagar.


Taxkramisar till alla goa bloggare.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards