Mellan himmel och jord

Alla inlägg under september 2011

Av Felix och Inga-Lill - 29 september 2011 10:54

Inga bilder på mig idag heller, matten har inte blitt av mä sitt teflonminne ännu, nu ska vi prata skit, hihi. Matten har tagit en bild som hon inte är säker på (när är hon säker, hihi) vilket djur som lämnat visitkortet men hon tror att det är grävling.

Klicka på bilden så ser ni pinnen som är ca 6 cm lång, om någon vet vad det är så hör av er.


Nästa bild är något lättare, hihi flugsvampar som var så vackra som matten uttryckte det, kan inte fatta vad som är vackert när det inte går att äta, hihi.



Här kommer däremot en sort som matten inte vet vad det är, men jag är säker på att Sigge eller nån annan svampkännare vet.

(Alla minisar är klickbara)


Jag har bara slappat den här veckan inte en endaste biltur, två dagar var vi utan bil för Lill-husse lånade den, sen skulle hussen meka med den i en dag. Så bilturerna har frusit inne för mig, men jag tror att det är på gång att jag ska få en åktur, hur lång det visar sig, hihi.


Igår kväll till fikat gjorde matten äppelpaj med vaniljsås, jag fick inge men väl en smörgås med laxfilé på, mumisgt värre, trots att jag åt lax till midda, hihi. I förrgår åt jag grillpölse som matten köpt i Norge så nu har det blivit norskmat i två dar, hihi. Korven de har i Norge är mycke godare, för det är mera kött i den och inte så mycket potatismjöl som i Sverige, hihi. Bild på mackan kommer nog till nästa inlägg, för matten har inte riktigt tid i dag.


Hoppsa att ni haft en braig vecka, för i morrn är det ju fredag igen, vet inte vart denna vecka tagit vägen misstänker att den rymmat, hihi.


Taxpussar i mängd.   

Av Felix och Inga-Lill - 25 september 2011 17:36

Visst fick jag räkor igår kväll, mumsigt värre men chiliräkorna fick jag inte smaka fast jag tiggde så. Idag har matten nån konstifik köttfärsgrej i ugnen med grönsaker och potatis runt om, luktar gottigt gör det i alla fall. Hussen är på hemväg för han ringde för en stund sen, tur så man slipper kampera med bara matten, det är lite trist ska ni veta, hihi. Fast jag byter inte bort henne trots hennes teflonminne, för jag får massor av gotter. Frulle, smörgås med matten, middag taxkulor och gotter uppepå, sen till fikat får jag macka, hihi. Hundgodis serveras när jag vill, nästan i alla fall. 


Idag har solen visat sig av och till men trots att den värmer så blir det inte speciellt varmt i luften, i går morse kändes det som om det var snö på väg, med minus 3,4 så kan man inte va säker. Hoppsa att ni haft det varmt och gottigt i övriga delar av vårt land och i utlandet oxå förstås.


Nu ska jag ut och göra en etta så allt annat får vänta, hihi.


Taxpussar.

Av Felix och Inga-Lill - 24 september 2011 15:17

Vi är dåliga på att blogga matten och jag men det beror nog mest på att matten har varit upptagen med annat under veckan. I onsdags var vi till Sälen, kul med en biltur men teflonmatten hade naturligtvis kameran hemma. Sen på torsdag ettermidda var jag utomlands och snurrade, hihi. Till Trysil förstås men då hade matten kameran med och ändå glömmer hon att ta bilder. Tur att hon kom ihåg det innan vi lämnat Trysil bakom oss, efter att hon handlat och haft sig.

 Så här kommer en bild, över Trysilälven med fjället i bakgrunden. Där kan man se en del av alla de nedfarter som finns på Trysilfjället, löven har nästan trillat av så nog är det höst allt. Matten handlade lite grejer fisk förstås, så när vi kom hem stekte hon fisk, smarrigt värre, jag älskar fisk. Jag har ätit gott hela veckan men idag förväntar jag mig att smaka på det som matten tagit upp i en stor skål, räkor som jag älskar. Matten säger att det måste vara katt i mig, men det vet jag inte för hon gillar ju fisk och räkor och inte tusan är hon katt för det, hihi.


Hoppsa att ni haft kuligt under veckan och jag hoppsar att ni får en härlig helg alla goa bloggare.


Taxpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 19 september 2011 17:58

   Nu har kylskåpet kommit, det är väl nån sån där jädrans vinkyl, för va skulle dä annars vara. Jag gillar inte den däringa grejen, den ser gräsligt kall ut, den är kall för det kände jag när jag satte mig bredvid den. Förstår inte va hussen tänker med, skaffa ett kylskåp när det är det sista jag vill ha, attans oxå.


Jag har i alla fall låtit matten veta att det gäller för henne att skaffa mig en vinter jacka eller ännu hellre en päls, fårskinn eller liknande. Tills dess får jag väl slappa på min stora filt.

   Som här, det är då väl själva den att man inte ska kunna sova utan att matten kommer och fyrar av en blixt, jag tycker att det är väldans fräckt.


Helgen har förflutit i lättjans tecken i alla fall för mig, i fredags middag fick jag plättar till kvällen gjorde matte räksmörgåsar, jag fick räkor och macka inge ägg och majonäs. I lördags kom hussen hem med en massa gott smarrigt rått älgkött i massor, då kunde jag inte va tyst, utan ylade i högan sky. Naturligtvis så fick jag smaka, mumsigt värre. Under söndagen malde matten älgkött och jag fick färskmalen älgfärs, dä ni det går inte av för hackor. Sen stekte matten en alldeles egen älgfärsbiff åt mig, utan krydderier. 


Idag har det regnat och blåst så jag har tillbringat dagen med att slappa och hör och häpna, jag slapp taxkulor till midda, jag fick tapetklister och gummihjul, låter kanske inte så gott men är dösmarrigt. Till kvällen ska jag ha en macka med ost på, för det får jag varje kväll som tvåbeningarna fikar, hihi.


Taxpussar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 14 september 2011 09:19

Idag skiner solen och himlen är så där höstklar, bara 5 plussisar så dä va lite svalt på morgonrundan. Först när vi kommer upp matten och jag, så släpper hon ut mig på direkten, sen dricker matten juice och jag friskt vatten. Sen sätter matten på sig kläder och vi tar en promenix, jag får gå och snosa så länge jag vill, hihi. Under den promenixen brukar det bli en hel del ettor och minst en tvåa, sen luktar det så gottigt överallt, för här springer det ett och annat djur på nätterna, det blir så när man bor nästan i skogen, hihi.


Frullen serveras när vi kommer in matten och jag, taxkulor med hett vatten på som matten häller av nästan direkt. Kulorna ska va knurpiga annars är de inge goda men det heta vattnet gör att de luktar så gottigt. Sen äter matte frulle ostmackor och te, jag smakar av mattens macka, sen brukar jag ta en lite frulle lur, hihi.


Det var våran morron, hur har ni det på mornarna, skriv och berätta!


Taxpussar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 11 september 2011 14:52

Jag lovade ju att lägga ut bilder härom dagen men då fick matten huvupine och då stängdes da-tore ner. Igår så hade matten fulla häcken, med en massa annat dravel och hussen han gjorde något helt oförglömligt. Han tog husvagnen och drog iväg till skogs på älgjakt, attans och jag fick vajert stanna hemma med matten och så Lill-hussen förstås. 


Här kommer i alla fall bilden, som gör att jag kommer att frysa rumpan av mig, jag fattar inte va hussen tänker med. Det där som man ska ha mellan öronen verkar ha ramlat bort helt och hållet på guben, hihi.

    (Alla små är bilder är klickbara)

Som ni ser så finns ingen värme i det hålet, bara en svart soppåse, för att det i alla fall inte ska dra ifrån skorstenen. Så tack till Ludde som erbjudit mig en kakelugn att ligga fram för och det var nog flera som erbjöd mig sovplats om det skulle bli för kallt i vinter. Tack go vänner för att ni tänker på mig.


Här kommer oväsensmafinen, attans så ställer hussen den brevi mig av alla ställen.

   Titta bara, så förstår ni hur jag har det, dä där åbäket levde om så det gick helt enkelt inte att sova. Matten tyckte så synd om mig så hon tänkte dra ur sladden, trätade på hussen gjorde hon och sa att det där eländet får du ha i garaget i stället. Hussen sa om den sög lika bra som den väsnas så vore det en jättebra mafin, hihi.


Igår var det härligt väder med sol och jag lurade ut matten på promenix 7 gånger igår, sista gången vid nio-tiden igår kväll, hihi. Ni förstår det går jättefint att luras när vi är själva, för då tycker hon så synd om mig, hihi.


Idag behöver jag inte luras, för det sprutregnar och blåser, jag har stått på trappen och gått in två gånger idag, ettan fick banne mig vänta. Matten försökte visa att det var uppehåll genom att gå före ut och ställa sig på backen, nu ska hon inte inbilla sig att jag är lättlurad, för jag såg nog hur hon ruska på sig, hihi. Hoppsa att ni har bätter väder i övriga delar av landet, för här är det riktigt höstrusk idag.


Taxpussar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 8 september 2011 11:54

Nu har hussen släpat in själva den i huset, det väsnas så t o m matten håller för öronen, hur fasen ska jag kunna hålla för öronen. Har ni någon gång sett en tax hålla för sina öron med tassarna, hihi. Hussen har kastat ut kaminen, min underbara värme till vintern, så nu ska väl jag frysa, va fasen tänker hussen med. Jag kommer säkert att frysa ihjäl i vinter, inte så tonstigt att matten snacka om vinterrock till mig här om dan. Hussen har även rivit en massa skivor som satt bakom kaminen, vete fasen va han ska göra. Sen såg jag att det var ett hål rakt in i skorstenen, stort och svart. Bild på eländet kommer bara matten får tid, den är fotad och ligger i mattens kamera. Vi hörs till kvällen.


Taxpussisar.

Av Felix och Inga-Lill - 5 september 2011 10:09

Bäst som det regnar kommer det en skur, skulle ut och göra en tvåa men det sket sig, blev så attans blöt att matten var tvungen att torka mig torr med en frottis, såg ut som jag varit i tortyrkammaren. Så ni förstår säkert att tvåan får vänta, här har det regnat hela natten, så jag föreslog hussen att han får knyta båten vid trappen, om jag ska ut någe mera i dag, hihi.


Gårdagen bjöd på blåsa, så det var tur att hussen var ankare annars vete katten om jag varit kvar på trakten, varmt och skönt va det i alla fall. Käket igår gick inte av för hackor, älgkött mumsigt värre. Lördagens käk var nästan lika gottigt med gryta på fläskkarré men det var väl inte mat vi skulle snacka om, hihi.


Matten säger att en blick säger mer än tusen ord, mina ögon är visst talande, så klart jag har tränat i 15 år så va väntar sig kärringen. Jag har nämeligen utövat en specialare va det gäller tiggeriet, först sätter man sig nära lägger an blicken "jag är så söööt", sen lägger man till i blicken "du har väl inte glömt mig", sist kommer följande in i blicken "ser gott ut det där, skulle jag kunna få en bit för jag är så hungrig". Det gäller att köra sötstilen, lägga rätt pälsen på huvudet så den blir så där sammetsmjuk, sätta upp en försynt tass. Skulle nu det inte hjälpa får man lägga till ett litet ynkligt gnäll, samtidigt som man trycker tassen lite på tvåbensbenet. Om det mot förmodan inte hjälper så lägger man huvudet gärna i armvecket på den man tigger av och klämmar lite försynt, dricker de kaffe så har det bäst effekt om det är armen som håller koppen. Detta brukar aldrig slå fel, för då får man verkligen fulla uppmärksamheten, gäller bara att se väldans oskyldig ut när de har hållit på att vicka ur koppen, hihi.


Jag måste erkänna att trots allt ovanstående tiggeriknep, så kan det faktiskt hända att de är obevekliga de däringa tvåbeningarna. Det hände mig igår kväll, hussen åt glass sån där god gräddglass med vanilj, som jag tycker så mycket om, trots att jag körde hela registret med tiggeriet så hade det ingen som helst effekt. Matten sa ifrån riktat till hussen "du ger inte Hillman av glassen, den är alldeles för söt", det var alltså glassen som var för söt inte jag, humf. Attans va sur jag blev och matten sa bara "du har fått en smörgås så du överlever nog". Det var just ordet "nog" som fastnade i min hjärna, har hon ingen som helst medkänsla med en stackars tax, hur kan hon vara så morbid, det är skamligt. Så nu har jag bestämt mig, jag tänker inte vakta matten någe mera när vi är själva hemma, för är det nån som vill ha na, så ta na för sjutton hakar!


Hoppsa att ni haft en braig helg och att ni inte behöver simma för att ut och göra era behov, hihi.


Taxpussar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards