Mellan himmel och jord

Alla inlägg under november 2011

Av Felix och Inga-Lill - 30 november 2011 20:08

Jaha, då har man blivit 15 och ett halvt år just idag när jag mådde som risigast, attans inte fick jag några gotter heller fast matten och Lillhussen åt kyckling, bara några få smakbitar. Har nog ätit för mycket gotter den senaste tiden säger matten så idag blev det bara taxkulor, men hon har lovat macka till kvällen. Eftersom jag fyller 15,5 år idag så har matten lagt in en headers från i somras, där ni kan se hur jag såg ut vid 15 år. Nu är det inte mycket som skiljer för vi har ingen snö här bara gräset som inte är grönt förstås. Snön har regnat bort men ikväll när matten och jag var ute så kändes gräset så där läskigt frasigt, frosten är tebaks. 


Får se om matten och jag hinner ut en sväng när vi fikat, så jag får läsa om vad ni gjort under de sista dagarna när bloggplatsen och allt annat inte velat som matten vill. Felia har nog någon server som ligger nere för internet är hur segt som helst, fast det kan ju vara andra än Felia, som har krångel.


Hoppsa att det funkar att läsa i alla fall och en liten kommentar ska väl kunna gå, så hej så länge alla goa kompisar.


Taxpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 28 november 2011 09:13

Idag hade vinden mojnat och det känns lite bätter men då är det kallt i stället, med minus 10 grader när jag gjorde första ettan. Snö var det oxå så nu har jag vinter, vi får se hur länge den ligger kvar, för det skulle bli milt i morrn. Matten hälsar och tackar för alla grattisar, men hon säger att det nog bara är att beklaga, för hon har hamnat på fel sida strecket, tycker inte jag för så gammal som mig är hon inte i alla fall inte i hundår. 


I lördags var matten och hussen borta hela dagen och jag hade Lill-hussen för mig själv, va härligt vi hade. Jag fick gå lös på promenixerna, för Lillhussen hoppar ju runt på några pinnar som kallas kryckor, då är det inte så lämpligt om jag skulle sätta på något av mina bekanta tjurryck, hihi. Nåja, jag skötte mig utom sista vändan för då hade jag helt tappat hörseln, måste fått nåt skräp i örat, hihi. Lillhussen hade inte samma humor som jag om vi säger så, hihi. Jag fick i alla fall smaka på hans smarriga pizza, sån där Vansbro pizza med extra allt, det måste ni prova för jistans va smarriga pizzor de gör där nere. 


Söndagsmiddagen bestod av Kassler och ananas i nån mysko sås, men jag fick minsann kassler jag med matten skar bitar som hon kokade i vatten för att saltet skulle krypa ur, en rågad dl med taxkulor + kassler,  ursmarrigt och inge saltat alls, hihi.


Nu ska jag försöka få matten att gå ut hos er goa bloggare så jag får läsa vad ni haft för er, men matten ska visst käka nån frulle först, vi har nämeligen haft sovmorron här, hihi.


Taxpussisar från er vän Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 25 november 2011 12:55

Igår var det riktigt roligt matten var upptagen med bak men hann ändå ut med mig mellan kakbaken, hon gjorde kladdkakor och en paj till hussen som inte kan äta mörk choklad. Det blev en vit chokladpaj som även jag fick smaka pyttebitar av, sen fick jag min hundbulle med vipsgrädde på. Jo, dä är så att matten fylllade år i går och då serveras det extra gotter. Tilll middag fick vi älgbiff i nån smarrig sås, men jag fick bara älgbiff med kulorna till, ja jag klagar inte för det är inte varje dag som man serveras utskuren biff, sen med kvällsfikat så kände jag mig väldans nöjd. 


Idag på morgonen var det besök till Lillhusse och de satt i köket, matten tyckte inte jag skulle vara där och tjöta, så hon bar resolut in mig i rummet, men där var det tji, inte sjutton kunde jag sitta i rummet med Lillhussen och två vilt främmande människor, kvar ute i köket, klart att jag skulle vakta Lillhussen. Matten och jag hade en diskussion och jag tror nog hon fattade, att jag bara var tvungen att vakta Lillhussen för tänk om de skulle snyta han för mig, vem skulle då ta hand om mig när matten och hussen är borta samtidigt. Jag blev riktigt förgrymmad på matten och glodde surt på henne, men då lyfte hon upp mig och bar ut mig i hallen, va sjutton nu då, trodde hon verkeligen att jag skulle finna mig i det, fast det var inte så allvarligt, vi gick på en härlig promenix, utan kamera för det regnade och blåste som sjutton. Det var nåt konstifikt för det var hela 7 plussisar ute och jätteskönt fast det blåste som attan. Lite blöt blev jag allt efter att ha plumsat ner i en rätt så djup vattenpöl, för där det var is igår är det stora insjöar idag, hihi. När vi kom in så fick jag vara där Lillhussen var och då var jag nöjder, kunde vakta honom så ingen snöt honom, snälla damer var det för de gillade hundar, hihi. 


Nu får ni ha en skön första advent och akta er för levande ljuser så ni inte fjuttar eld på nåt sätt och glöm inte levande ljus när ni går ut ifrån rummet där de finns. Vi kommer att ta det lungt under helgen, för det behövs om man ska orka med veckan som kommer.


Advents taxpussisar i mängd.


Av Felix och Inga-Lill - 23 november 2011 22:24

Jaha, nu är hussen änteligen hemma igen efter några dagar i huvusta'n, så jag har passat på att köra lite me han ikväll. För i morrn sticker han igen fast bara över dagen, fasen att man inte får följa med, det står en stor bil ute på gården, en nästan ny volvo den hade jag velat provåka, men det är nån jädrans hyrbil, hihi.


Matten är justerad i en arm, så igår kväll var det inte läge att tjata till sig vare sig det ena eller andra, fast det är inte isens fel, för matten har en krånglig axel, inte lätt att skriva då. På tal om is, matten var tvungen att salta idag för sanden ville rinna bort men saltet band fast den i isen, inte såg jag nåt snöre heller, hihi.


Igår fick jag brynt älgfärs på kulorna och idag har jag ätit kalvfärsbiff, matten stekte en utan krydderier, jag är mätt och belåten men jag fick ingen bulle ikväll men väl en ostmacka. Matten älskar mig det är jag helt på det klara med, för hon lyfte ner mig på backen när det var som blötast nedanför trappen, is och vatten inte min melodi och halkigt på gården är det med. De sista dagarna har vi gått bakom huset ut i skogen, det gick lättare inte så halkigt, sen har vi gått uppför backen där matten sandat.


Nu ska jag sova, så det blir natti natti på er alla goa bloggare, får se om jag hinner ut i morrn men matten ska visst baka nåt på förmiddan, nåt smask tror jag, hihi.


Taxpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 20 november 2011 18:02

Lillhussen fortsatte med matten dator igår och la upp allt som matten kan tänkas behöva, banken ska installeras och allt sånt, ja ni vet hur det är. Sen tog han en fullständig back-up, det tog nästan hela kvällen, men matten hade bakat igår så hon var lite seg i går kväll. Jag fick naturligtvis inte gå ut och hälsa på hos er alls  men idag har jag lyckats trassla till mig några minuter. Det blir mera i morgon ettermidda, för då är matten och jag gräsankor eller va sjutton det heter. 


Som sagt var igår bakade matten bullar och kan ni tänka er hon bakade hundbullar oxå, samma deg men inge kladderier inuti utan bara släta runda bullar, sen när hon packade i påsar så la hon i en i varje åt mig med. Så nu kommer jag oxå att få bullar när tvåbeningarna äter bullisar. I går åt jag brynt älgfärs men idag har jag ätit kycklingfilé smarrigt värre, jag känner mig väldans mätt och belåten. 


På tal om halka, i morse höll det jädrar i mig på att gå åt skogen, för när jag min vana trogen skulle studsa ner från trappen var det rena rama skridskoplan, med vatten uppe på. Jag klarade mig men sen blev jag stel som en pinne för det gick inte att gå någonstans, matten kom naturligtvis ner och drog mig undan från isen, upp på gräsmattan där var det i alla fall inte isgata. Ni må tro att matten blev rädd, att jag skulle bryta mig fördärvad, så när hussen masa sig upp fick han sig en riktig skrapa, matten kan bli hiskeligt arg och i morse var hon inte go att tas med. Fast åt mig var hon himla snäll och gullig, det känns verkeligen att hon älskar mig riktigt mycket. Nu ska matten stå för sandningen och då vet jag att den blir rejäler, inge fusk där inte.


Taxpussar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 18 november 2011 22:51

Här har det hänt massor med saker sen sist, mattens datore har ju krånglat av och till, så Lill-husse fixa fram ett nytt moderbord till matten och igår rev han allt stoppa in grejerna i en annan låda en mindre som kan stå på hyllan som matten har på skrivbordet. Så nu är det en helt ominstallerad dator, för naturligtvis så sket sig Findows, så Lill-hussen har suttit fixat mjukvaran hela dagen med smärre gosavbrott förstås. För jag fick stanna hemma när matten och hussen skulle till Sälen och handla. Fast de kom inte ända fram för det var världens isgata i backen ner till Sälen, regn på kall asfalt,  så hussen tyckte inte att det var värt det och inte matten heller så de vände och åkt hem igen, det fick bli affären på byn i ställlet. Så de kom hem rätt så fort ändå, trots att de stått och väntat nästan en halv timme i början av backen.  Lastbilar, bussar och personbilar stod på tvären och bilar kom snurrande som propellrar, så jag är väldans glad för att matten ville hem och att hussen vände om, för annars hade det kunnat gå åt helsefyr.


Nu blir det inget besök i kväll hos er men i morron ska jag försöka förmå matten men hon ska visst baka på förmiddan. Hoppas att ni inte har samma väder som vi, fast det har lugnat ned sig med regnet som tur är men stackars alla som måste ut i kväll och halka runt.


Taxpussar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 16 november 2011 18:06

Matten har stekt öring idag och jag fick en alldeles egen firre, som hon benade till mig. Helt enkelt utsökt gott, sen hade hon den goda smaken att bena en till som jag fick smaka massor av, bara för att jag var så söt som hon sa. Härligt att vara älskad och få lite som man vill, bara att titta på matten med lite sorgsna ögon så smälter hon, hihi.


Idag har det varit attan så kallt hela dagen, solen lyste men det var griskallt ute ändå. Ska det bli en sån där kall vinter så tänker jag skaffa mig en sån där låda som katterna har, för jag vägrar helt enkelt att promenixa i den här griskylan. I morse var det 11 minusar och nu i kväll 10 minusar, tur att vi har kaninen som värmer gott inne, hihi.


Nu ska jag änteligen få gå ut och läsa lite vad ni kompisar håller på med och har gjort under dagen. Jag vill oxå hälsa Gizmo välkommen hit, han har skrivit här förut men nu är det en länk upplagd så flera kan hitta dit.


Taxpussar i mängd från en frösen Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 15 november 2011 17:36

Jaha, idag har man sett till att motionera både matten och hussen, de ska inte tro att det är nåt jädrans vilohem, gäller att hålla fart på dem, hihi. För de ska i alla fall inte kunna skylla på mig när de provar kläder nästa gång och gnäller att det är fuktigt för kläderna har krympit i gaberoben. Mina dagar flyter fram och jag kör med både matten och hussen, så mycket jag kan, hussen får agera hiss stup i kvarten, när jag vill upp i soffan. Vill de inte att jag ska hoppa så högt får de banne mig lägga manken till, hihi.'


Idag hade matten den goda smaken att steka en älgfärsbiff till mig utan krydderier, tvåbeningarna käkade pannbiff med lök och rårörda lingon. Inte fasen fick jag några lingon, trots att det ska va så nyttigt, hihi. När matten och jag var på promenix så sken i alla fall solen och jag spårade upp ett harslag, åh så skojsigt det var, hela jag blev jätteglad och svansen började veva som sjutton.


Igår så fick jag ugnstekt dalafilé på mina taxkulor, det var inte så tokigt det heller men på tok för lite, så jag lyckades övertala matten att ge mig en skiva till, tänk att man hela tiden ska hänga med och tigga, så man kan få lite extra i sig.


Nu ska jag ut och se vad ni haft för er, vi hinner inte läsa och skriva på allt ni gjort men lite ska vi väl hinna. Ni får ha det så bra runt om i landet och utlandet, hoppsa att ni inte har någe kallt, här är det i skrivandes stund minus 5,6 grader, tur att jag redan varit på promenixer, hihi.


Taxpussar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards