Mellan himmel och jord

Alla inlägg under januari 2012

Av Felix och Inga-Lill - 31 januari 2012 12:59

11 minusar i morse, men nu ser det ut som det tänker klarna och då jädrar i min lilla låda blir det griskallt, för i trakten av Idre var det minus 33 i morse, det vill jag inte ha. Jag har börjat som i fjol att nästan göra ettorna på bron, ja men jag står på nedersta trappsteget och hänger mig ut men jag är nog stelare än i fjol för det funkar inge vidare. Matten muttrar om att "du får inte kissa på bron", attans dä va inte meningen, hihi.


Matten är fortfarande risig, jädrans snuvor som turisterna har med sig hit upp, de vill inte ge med sig men matten hälsar och taxar för alla hälsningar. Igår blev det hunnpannkaka (läs tunnpannkaka) smarrigt värre och sen fick jag lite kall dalafilé av matten, hihi. Så mig går det då ingen nöd på, sen fixa matten taxkulor med Cesar på, mumsigt värre. 


Nu ska matten och jag slappa på soffan, det är störtskönt när matten ligger stilla, då slipper jag rusa runt för att se va hon pysslar med, hihi.


Taxpussisar i mängd från go vännen Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 30 januari 2012 15:49

Måste välan uppdatera vad jag käkat i helgen, så ni får lite inspiration, hihi. I lördags blev det motros och fläsklägg, jättegottigt och jag fick massor av fläsk, för matten salta inte så mycket, hon säger att tvåbeningarna kan salta vid bordet. Sen i går så fick jag en alldeles egen stekt kalvfärsbiff, på älgkött för det är nog det enda köttet som jag kallar kött, en stor en var det och bara till mig, hihi. I lördags så åt tvåbeningarna kladdkaka som jag naturligtvis inte fick smaka, kakao i den sa matten men då fick jag hundbulle med grädde på, hihi.


Så nog har jag smort kråset hela helgen, idag äter matten sån där konstifik bubblande sak i vatten smakar apa säger matten men medikaninen ska visst hjälpa för huvupine, som matten har begåvats med idag. Så därför har jag inte fått gå ut och kolla vad ni haft för er under helgen, men vi får se om det blir bättre till kvällen kanske. Om inte annat så får ni ha det så jättebraigt så kommer jag ut när matten piggnar till, svårt att skriva säger hon men jag har åmat mig och tjatat så hon föll pladask så att säga, hihi.


Hörde att det var kallt runt om i vårt avlånga land men här är det bara 7,5 och det var det i morse med, samma vermatur under helgen med undantag lördakväll en stund då var det minus 14 men bara ett par timmar sen ramla det iväg till dessa 7 -  8 minusar, hihi. Så inte tycker jag att det är så kalligt, hihi.


Taxpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 27 januari 2012 15:53

Åh, va jag önskar att det vore luktblogg, så ni fick känna va det luktar gottigt i köket, matte steker älgbiff, jag har fått ett alldeles eget fat med biffar på, såna som inte matten kryddat någe på. Sen har hon lagt resten ihop med massvis med stekt lök både gul och röd, för det såg jag när jag var med och kollade, sen strödde hon över en massa krydderier och så hällde hon på sånt där rötjut, men ack va det luktar gottigt. Så idag blir det festmat, det trots att det är bara freda och ingen fyller år ellerl nåt sånt, jag tror matten är knasig jag.


Sen det bästa av allt en sån här dag när det kommer runt hörnet snö, jag har åkt bil i den nyare varianten. Det var så kuligt så det är bara inte sant men den var lite konstifik, för det gick inte att hoppa upp så där som jag gjorde i den förra. Hussen säger att det är en gardin som man kan dra ner över bagaget, bara han inte få för sig att dra ner den över mig så. Jag fick i alla fall en åktur och det har jag längtat jättemycket efter, jag blev så glad så jag passade på att göra ett riktigt ärevarv ute på gården, när vi kom hem igen. Det går välan an att åka bil när det är så få minusar som det är idag, bara tre stycken var det i morse, jag börjar på att längta efter våren, för det känns så i knoppen, hihi. Sen gjorde inte matten saken bättre heller för hon köpte en blomma och ställde ned den på golvet så jag fick snosa på den, mmmm det luktade vår och det rejält, hihi. En begonia sa matten och fin färg var det oxå, alldeles orange som om det lyste runt den, hihi.


Nu tar vi helg jag och matten, sen syns vi i nästa vecka, för nu ska jag rå om matten riktigt mycket, så dä så. Så hoppas att ni får en skön helg alla goa bloggare både två och fyrbenta, med massor av bus, godis och gos förstås.


Helgtaxpussisar på er allihopa!

Av Felix och Inga-Lill - 25 januari 2012 10:21

Här är det snöfall och minus 8,5 så det är inge kallt, snön är mera som snuttefjun som ramlar ner, hihi. Nu är hussen hemma och ordningen återställd, matten snorar fortfarande men det är inget mot förut, hon hälsar och taxar så mycket för alla goa hälsningar. 


Inga bilder har blivit tagna de sista dagarna, för här är det mörkt dygnet runt nästan i alla fall, mulet och grått är det så det förslår. Vi, jag och tvåbeningarna är glada för det, för då har vi inge kallt, hihi. Det brinner i vespisen men bara för att det är mysigt, hihi. Idag ska visst matten ta rätt på en gigantisk stryktvätt, såna där linnehanddukar jag såg högen och den är gigantstor, så jag får nog inte gå ut för att se vad ni haft för er, det får bli sen säger matten om hon får tid över, humf. Alltid ska man rätta sig efter tvåbeningarna men visst jag har ägt matten helt för mig själver i ett par dagar så jag får inte klaga, hihi.


Snöiga taxpussisar.

Av Felix och Inga-Lill - 23 januari 2012 10:56

Tax för alla snälla hälsningar till matten, hon blev så glader. Jodå, hon är lite piggare men snorar så hon säger att fortsätter det här trillar hela hjärnan ut, hihi. Till helgens eskapader, hussen drog iväg på kryssning på söndag morron, så matten och jag blev gräsänklingar, hihi. Lillhussen är hemma förstås, så det finns i alla fall två gubar i huset, för jag är ju oxå gube, hihi. Jag har haft en härlig helg, hussen gosa jättemycket med mig i lördags, när han inte packade fidon förstås. 


I lördags så fick jag kalvbiff på älg förstås mums va smarrigt det var men igår så fick jag bara Cesar på kulorna men då hade jag smakat det matten åt under tiden som hon käkade. Praktiskt för då får man mat två gånger, där har ni nåt att lära er, hihi. Igår kväll så fick jag vipsad grädde till hundbullen, matten tog undan en stor klick innan hon sockrade på grädden, säga va man vill men matten är härlig att ha när det gäller gosaker, hihi. De där tvåorna hade ingen lust att infinna sig igår, det var griskallt trots att vermotern bara visade minus 9 grader, matten hon krusade som vanligt flerfaldiga gånger men icke sa nicke, inget hände. Hon sa att jag nog vart lite för frusen, så hon gick ut och gjorde en fisruta åt mig så jag skulle slippa gå så långt. Jag var ute och inspekterade den men jag tyckte det var skräp till ruta, alldeles för liten i min smak, så där får hon bakläxa, hihi.


I morse så hade jag väldans bråttom för en tvåa tyckte att nu jädrar var det dax, så vi for iväg ut redan innan kl var sju, jag som brukar sova till halv nio tillminstingens. Fast vi struntade i fisrutan, jag studsade helt sonika iväg nerför alla trappstegen och sen en bra bit till, sen var visitkortet avlämnat och då tog matten och bar in mig, härligt med hiss som går på platten med, hihi. Sen tände matten i spisen, så jag skulle få upp värmen, för det är inte kallt ute egenteligen men det kändes kallt, bara 8 minus idag.


Nu ska jag försöka förmå matten till att öppna dörren ute hos er alla bloggare men först har hon lite som hon ska göra, så om jag lyckas så hörs vi längre fram.


Taxepussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 20 januari 2012 16:27

Förbenade griskyla, nu har den anlänt igen, i morse när jag skulle ut och göra första ettan då var det minus 25, nu är det i knappandes stund, 21,5 minusgrader, Lillhussen tycker att vi ska ställa ut frysen så kan vi hoppa ned i den och värma oss, hihi. Så nu kan vi hålla oss för skratt, jädrans tur att vi har en värmekanin, skönt med brasa som kan värma kroppen när man varit ute i griskylan. 


Middagen i dag bestod av brynt älgfärs me taxkulor till mig, mumsigt värre och jag önska som vanligt att det varit minst dubbelt så långt ned till botten. Så nu känner jag mig mätt och belåten, sen blir det hundbullar till fikat åt allihop för matten är krasslig och när hon skulle baka bullar så blev det släta bullisar, för det var allt hon orka med när febern gick i topp. Så nu äter alla hundbullar, hihi gissa om jag smakar på allas bullar och ändå får jag egna, hhihihihi.


Hoppsa att ni får en braig helg med era tvåbeningar och även andra fyrbeningar, för många av er har ju kompisar i hemmet som brorsor och syrror, sen är det några av er som har lite kattsingar hemma, hihi. Nu får vi tro att dalavädret hade rätt så det blir mildare i morron ettermidda, så vi slipper den här griskkylan. Trevli helg på er alla både fyr- och tvåbenta, kattsingar och pippisar.


Taxpussisar från ett jädrar så kallt Näset.

Av Felix och Inga-Lill - 18 januari 2012 12:29

Matten hälsar och tackar för krya på dig hälsnignar. Jaha, ni tycks tro att jag får bara gotter så är inte fallet, jag äter RC taxfoder till varje måltid men jag får lite gotter uppe på taxkulorna. Igår t ex fick jag till frulle, taxkulor och Cesar, sen till midda fick jag taxkulor och stekt älgkalvfärsbiff, som matten stekte innan hon blanda i några krydderier och lök. På så sätt äter jag allt som mina tvåbeningar äter men utan salt och krydderier, matten tillreder mitt käk först, hihi. 


Idag blir det nog bara Cesar på kulorna för tvåbeningarna ska äta pasta med baconsås och bacon är för salt för mig, fast jag brukar få smaka en liten bit av matten. Här är det kylslaget idag inte i grader men i luften, minus 7 är rätt lite för att vara här men det skulle bli snö på ettermiddan, vi får väl se hur det blir med den saken. Det blir nog i alla fall en slappardag, för ingen har lust med några utsvävningar, hussen hostar så det är inte klokt och matten har huvupine och ryggvärk, så det lär inte bli många knop idag inte, hihi. Fast mig går det ingen nöd på softa på soffan med hussen är inte så dumt, har jag tur ska matten baka hundbullar idag, ja ni vet såna där utan socker, vanliga vetisar, hihi.


Nej, nu måste jag sluta för matten ska ta rätt på lite saker ute i köksregionen och då måste jag bara med och se om det är nåt ätbart på gång, hihi.


Taxpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 16 januari 2012 12:47

Jaha, så var det måndag igen, hussen är snubig, likaså Lill-hussen och nu börjar matten på att hosta och ha sig med, har inte kärringen hållit mig vaken med sitt hackande ända tills tre i morse, tvi attan. Jag ska nog låna hussens hörseskydd till natten enda abret är att de är så besvärliga att ligga på och jag som älskar att ligga på söta örat. Här har helgen förflutit lugnt och fint, jag har naturligtvis serverats lite gottigt men i lördags kväll så "doftade" jag så matten sa att idag (läs söndag)  får du inget kött på taxkulorna utan det blev bara Cesar och tvåbeningarna som åt fläskkotletter det som är så smarrigt. Ja, jag ska inte klaga för jag fick några smakbitar av hussen och av matten, så det gick ingen nöd på mig och Cesar är inte så dumt. 


Här har vi i alla fall inte så kallt idag bara minus 5 så det är helt drägligt att gå ut för att göra ettor och tvåor, hihi. Misster Cassis hade lite frågor om va han kunde äta och det är ju lite olika, så jag svarade om vad jag gillar för någe, jag lever ju för att äta och inte äta för att leva. Nej, mat är ett stort intresse hos mig, jag hänger gärna med och kollar in matten när hon lagar mat, för det skulle kunna ramla ned något på golvet och då är det mitt! Så jag har ett par principer att allt som går att tugga går att äta men potatis äter jag inte där går gränsen.


Jag ska i alla fall försöka att skriva ned vad jag äter: Rått älgkött, orre och tjäder. Kokt eller stekt älg, fläsk, fågel, fisk. Räkor, dessertostar, vanliga ostar, alla sorters grönsaker utom lök förstås, alla sorters frukt och bär inte nötter. Alla sorters bröd om det inte har nötter på sig eller i sig, bullar utan socker. Jag vet att allt inte är nyttigt men matte säger att det måste vara lagom av allt, inte för mycket för då blir jag sjuker men smakar allt det gör jag. Häromdagen så åt jag pesiner, ja såna där stora inte småa, jättegott var det men jag fick bara smaka.


Nu skulle jag vilja veta vad ni äter och vad era kattbrorsor och syrror äter, så kan Misster Cassis få lite mera olika sorters käk, hihi.


Taxpussisar i mängd. 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards