Mellan himmel och jord

Alla inlägg under mars 2012

Av Felix och Inga-Lill - 30 mars 2012 15:04

Första gången jag såg dig så var du ca 3 månader, jag träffade dig hos Kerstin på Zelmaas kennel i  Stockholm, naturligtvis föll vi som käglor för dig, du var så söt och en helt underbara lite valp.

Som alla kan se så var du helt ljuvlig med en liten spjuver glimt i ögonen, tacka sjutton för att vi blev helt betagna. Av olika omständigheter så kunde vi inte hämta hem dig förrän du var nästan 4 månader. När du kom hem till oss så fanns det redan tre taxar, Kickan som blev en reservmamma till dig, Mirte som bara tyckte att valpar var jobbiga och Ian M Illerson som var nästan lika gammal som dig, ni blev kompisar under mer än 15 år. Fast det var inte bara hundar i huset utan där fanns en blågul ara, som du tyckte såg väldigt spännande ut, ända tills hon första gången spände ögonen i dig och gav upp ett hest skra, då backade du betänkligt och såg nästan lite skraj ut. En dag höll du på att skrämma slag på mig för du tjöt som om du satt fast, jag var livrädd att gojan fått tag på svansen på dig eller något annat men det var inge sånt. Nej, du satt fast med ena örat, ja inte i gojan utan det satt fast under din tass, du stod på örat och kunde inte för ditt liv begripa hur du skulle komma loss.

  

Du var en hejare på att snutta på saker och det är oräkneliga filtar som efter bara en kort stund blev att se ut som tesilar, när du bara legat på dem. Fast nu var det inte bara filtar som intresserade dig, ett kuvert med 100-kr sedlar fick också stryka på foten. Nu var det inte ditt fel att det hamnade på golvet, det fixad Kickan, för hon klättrade ofta upp på bordet och hade ner saker som låg där, till din och Illersons stora förtjusning. En annan gång hade hon ner en snusdosa, även den såg ut som en tesil när ni hade tuggat klart, snuset gav ni sjutton i som tur var. Tuggande fortsatte, inne på kontoret var det extra roligt att vara, en och annan faktura som husse nyss skrivit ut som ni gjorde konfetti av, säga vad man vill men ypperliga papperstuggar var ni båda två. Fast det sista som du lyckades få tag på var ett bankavtal, som jag fick lägga pussel med, efter den dagen så blev ni intstängda i köket när jag jobbade, för det fungerade inte med alla papper som gammeltikarna lyckades dra ned till er.


Jag minns den första utställningen som du var på, ja det hade varit en tidigare men den här var du och jag själva på, då jag blev så arg på domaren att jag åkte hem och samtidigt lovade jag dig att aldrig mera utsätta dig för något dyligt och det har jag hållit. Den dumma domaren ansåg att du inte hade tillräckligt bra hårlag, dig som jag fick lov att rycka en gång i månaden om du skulle se ut som en tax, annars blev det mera långhårig terrrier. För mig var du världens finaste tax och ingen domare i världen kunde bedöma dig bättre än jag och den åsikten kan jag stå för än idag.


Du gillade att åka bil precis som din bror och det var otaliga resor som vi gjorde tillsammans, du bevisade att du klarade av städer som ingenting men landet var du lite mera skrajsen för. En gång när vi kom hem efter en sådan resa så fick du syn på något när vi hade släppt ur er ur bilen, för på garageplanen stod det en stor orange pryl med hjul som sonen råkade putta till. Den fick sig en riktig blåsning och jag trodde alldeles säkert att du verkligen såg busar, men det var bara tombolan som du var arg på. Allt nytt som du såg fick sig en blåsning men när du väl fick undersöka så var det inte så farligt. Trädgården som vi hade när du var valp var väldigt stor men det var alltid lätt att hitta dig, för du drog raka vägen ner till växthuset, för där växte det smultron utanför. Sen fick du syn på stora runda röda som du trodde smultron inne i växthuset men så snopen du blev när du plockade en, det var tomater, visst åt du tomater men det syntes att det inte var lika gott som smultron. Sen på sensommaren när vinbären och krusbären mognade så var du där i buskarna, du var en hejare på att repa vinbär, både svarta och röda. Jag sa åt gubben att de röda rör nog inte Hillman, för de är så sura men tji fick jag för du åt dem med samma fermitet som de svarta.


När vi sen flyttade hit upp, upptäckte du att det växte lingon på tomten, som du betade glatt, du var väldigt förtjust i allt vad frukt, bär och grönsaker hette, jag tror du levde efter devisen går det att tugga går det att äta. Du lärde dig en annan sak sen vi flyttade upp hit, du hade gjort illa dig, så vid veterinärbesöket fick du en strut på huvudet. Den gillade du inte utan du for runt köksbordet baklänges medan du tjöt som en gris, det var bara för mig att kasta mig över dig innan du blev helt hysterisk. Sen var det bara att visa dig struten, så lät du bli såren, för något så hemskt ville du inte ha på huvudet. Så gå baklänges var något du behärskade helt och fullt, annat var fot, sitt, ligg, stanna, sök fast du hörde inte alltid vad jag sa, för du var ju tax ända ut i klospetsarna.


Du och "brorsan" din har alltid varit med oss vad vi än har gjort, när vi jobbade uppe på fjället så hängde ni med, så ni har varit kontorshundar, städhundar, översynshundar, ja allt hängde ni med på. När jag gick med i lövhögsgänget (husse tillhörde det redan) så hängde ni med på alla övningar och alla som träffade er tyckte väldigt mycket om er, på något sätt blev ni alltid medelpunkten. Kocken såg alltid till att ni fick lite extra godbitar, så er gick det aldrig någon nöd på. Ja, du Hillman du har varit en fantastisk tax, vi har inte gått några spårprov, för det visste jag att du redan kunde, det var så att säga med i ryggmärgen vid födseln, du var en hejare på att spåra upp orren eller tjädern som husse sköt. Då var du mera lik en pointer än en tax, för du stannade med tassen upplyft och stirrade på fågeln. Rådjur har du också jagat men som de flesta andra taxar så fick du lite storhetsvansinne och tog på älg lika ofta som rådjur, så den jakten blev det slut med, för du kunde inte låta bli älgarna och en spark av en älg är inget man önskar sin tax.


De sista åren har du haft pension men lika fullt har du varje morgon spårat av gården, där vi har mycket djur som går, älg, rådjur, harar, rävar, ekorrar och en och annan björn men konstigt nog så har de sistnämnda spåren aldrig intresserat dig, som om du kände på dig att det där låter jag allt bli. Så sent som fredagen före innan du fick somna in, så spårade du både räv och hare, på gården. På gamla dar, fick du för dig att bädda, något som du aldrig gjort tidigare men det kom när du blev ensam sen din bästa kompis fick somna in. Du blev också på taxars vis lite surare, så sur att du inte ville äta utan gick runt och muttrade, värst var det när du inte fick följa med och åka bil, utan fick stanna hemma med Lillhusse. Naturligtvis så blev du finsmakare på gamla dar, då dög inte bara taxkulorna, utan det skulle vara topping på käket också, till frullen blev det Cesar på kulorna och till kvällen något som jag tillagat. Det var till att laga mat utan kryddor och salt till dig, jag har stekt köttbullar, pannbiffar, älgbiffar, kotletter, filé åt dig utan krydderier och utan lök. När vi åt helstekt kyckling så vem skulle ha en stor bit filé om inte du, när jag stekte hundpannkaka (tunnpannkaka) så dög det inte att äta den själv, nej då skulle du matas, samma sak med vafflisar (våfflor).

Inte anade jag att detta skulle bli en av de sista bilder som jag tog på dig, du gillade inte alls att bli fotad mot slutet av ditt liv men utomhus så fick jag hållas med bildgrunkan. Nu skulle jag önska att jag kunde sjunga, för då skulle jag sjunga "I will always love you" för dig. Jag kommer aldrig att glömma dig och du har för alltid en mycket stor plats i mitt hjärta! Hoppas att du och Illerson åter har träffats och att ni leker som ni alltid gjort med riktiga race, farväl kära underbara fyrbenta vän!

Av Felix och Inga-Lill - 13 mars 2012 06:34

Tack alla ni som skrivit, denna sida kommer att vara öppen ett tag till, dels är det många som inte vet att Hillman är borta ännu och dels så måste jag tänka efter vad jag ska göra med den. Vi är just nu så ledsna och jag känner mig väldigt ensam, det är så tyst inga tassar som hörs över golvet, ingen som kommer och tittar vad jag gör. Det känns fruktansvärt men jag har varit inne hos er goa bloggare och läst, det är något som jag kommer att fortsätta med, ni har alla blivit vänner till mig, även om ni är fyrbenta. Ibland så kommer jag nog att kommentera men inte så ofta. Vi får se hur det blir med denna blogg, jag har fått lite bra tips av en god vän, så vi får se......


Varma kramar till er alla!

Av Felix och Inga-Lill - 11 mars 2012 23:58

Världens underbaraste hund har ikväll 21.20 fått somna in för gott! Hillman blev akut sjuk och veterinären kunde inget göra, annat än att låta Hillman få somna in. Så nu är det slut men han slipper lida, det gick så fort, för han var sitt vanliga glada jag och tiggde när vi åt, sen åt han sin mat för att en timme senare, få en störtblödning från nosen. Tänk så fort man kan mista någon som man älskar så mycket, jag vet inte hur jag ska göra med bloggen men det kommer i alla fall att vara öppen ett tag till. Jag kommer att skriva en minnesruna över Hillman men det lär få vänta för än så klarar jag inte det.


Hälsningar från Hillmans matte.

Av Felix och Inga-Lill - 9 mars 2012 14:02

Jaha, då var det fredag igen, vart tusan har den här veckan svansat iväg nånstans, tyckte det nyss var lördag (godisdag), hihi. Inte sjuttsingen har jag fått åka nå bil heller, jag blir så less på hussen och sen i nästa vecka då ska den rackarn pysa iväg ända till Åre. Nä, jag ska banne mig sälja hussen till högstbjudande ute på blocket eller nåt sånt, hihi.


Det luktar smaskens från köket där matten kokar lägg, ska visst bli rotmos till den, ja jag är nöjder bara jag får lite kokt fläskkött på mina taxkulor, då blir det jussom lite fest, hihi. Här är gråväder och solskrutten lyser med sin frånvaro, känns inte alls braigt. Har varit ut och motionerat matten idag och då hitta jag ett rävspår. Var helt enkelt tvungen att gräva fram lite i slänten för naturligtvis hade hon kissat där och det var jag bara tvungen att nosa lite nogare på, hihi.


Nu ska matten och jag ta in helgen, ja det heter visst så men inte sjutton har jag sett att hon tagit in någonting, hihi. Det är ju ingen gran eller riskvist direkt, fast det ska bli skönt med helg, hoppsa bara att solen vill visa sig, för det är skojsigare att vara löser då, hihi.


Ha en skön helg grabbar och tjejer, trots gråvädret,  för det tänker jag ha!


Taxpussar från er vän Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 7 mars 2012 13:11

Hussen pös iväg idag och jag fnös åt mattens försök att bjussa på frulle, klart att jag blev skitsur när jag inte fick följa med, hussen skulle på nåt jädrans möte, än sen då jag brukar altlid hänga med på såna. Det är vådan av att bli gammal, man får inte göra sånt som förut, matten är snäll men jag är sur och tänker baske mig vare sig gå ut eller äta frulle. Förexten vem fasen vill gå ut när det blåser och regnsnöar, grått och mörkt så matten måste ha lyset på. Nä, vet ni vad jag stannar inne idag, för jag har festblåsa, så jag behöver inte gå ut inte än i alla fall. Annars brukar jag gå ut en sväng på middan, för då är det lagom långt från morgonrundorna men idag avstår jag, matten får gärna ut och promenixa bäst håken hon vill, hihi.


Taxpussisar.

Av Felix och Inga-Lill - 6 mars 2012 13:29

Så var det där med bildbevis, änteligen har matten fått ändan ur vagnen och lagt upp bildbeviset på mitt lufsande i garaget och runt omkring, hihi.

 

Här ser ni klart och tydligt även om jag blev lite suddig på knoppen, att jag befinner mig i garaget. Ni må tro att jag roade mig kungligt, det finns massvis med grejer som man kan nosa på där, hihi.

 

Så var man på väg ut ur garaget, undras vad man ska hitta på nu då?

 

Bilen är rätt så spännande, om man håller sig nära kanske man kan få en åktur, fast det sket sig på grund av matten som tyckte att det var för fint väder för att åka bil, bha det kan aldrig vara för fint för en ynka åktur.

Om ni klickar på bilden kan ni få se en som absolut inte har den minsta lust att gå in, den här dagen bjöd på ett synnerligt vackert väder och jag är inte alls intresserada av ett ingående, fast matten finns där i bakom och jag vet vad som händer om jag inte går frivilligt. Ja, det är inte så att hon skulle slåss på mig eller träta på mig men hon brukar resolut ta upp mig och bära in mig. Det tycker jag är så förnedrande att jag hellre går själver, fast ibland när det är kallt och eländigt åt mina fotar ja, då är det helt ok att bli inburen, hihi.


Idag bjöd Kung Bore på iskallt väder igen, minus 16 vid första rundan och ändå hade de mage på radion att säga något om att den kallaste vermaturen hade uppmätts i Älvdalen och den var 14 minus. Fy tusan för vädertanter som inte klarar av att ta reda på vart det varit kallast, ja inte var det här för det finns ställen som är ännu kallare, där var det nog ner mot 20 minusar skulle jag tro.


Vet ni vad det är för dag idag, jo det är temmeldag, så nu bespetsar jag mig på lite smaka till kvällsfikat, matten har visserligen inte tagit upp några temmelbullar men jag är säker på att det gör hon inom den närmaste tiden. Förexten så bakade hon bullisar igår och naturligtvis så gjorde hon några slätisar åt mig, det är pli på matten ibland det måste erkännas. Nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av den sista solfläcken i rummet, för snart så har solen försvinnit för det är molngubbar på väg in över oss.


Taxpussar från en solande Hillman

Av Felix och Inga-Lill - 2 mars 2012 13:41

Tur att jag hade hussen med på promenixen annars hade det kunnat gå helt åt skogen, för det blåser som bara den. Jag kände mig riktigt bortblåst när jag var ute, det kändes otroligt skönt att ha ett ankare som hussen i andra änden på snöret. Mysteriet med sexbenigen kvarstår, för jag blir inte klok på det, matten säger att det kan ha varit en annan hund här och att vissa av spåren har blivit överkörda av bilar så de försvinnit. Ja, inte veter jag vad jag ska tro eller så har vi fått en jättefluga här för de är sexbeningar, hihi. Idag var det inget i alla fall, för det regnade igår så nu är det baske mig skridskor som gäller, i alla fall när hussen och jag var ute, fast nu har han sandat den hedersknyffeln. Matten var ut själver en sväng men hon frös in, trots att det är plussisar i solen så är det griskallt i vinden, inge gosigt promenixväder med matten idag inte. När jag hade motionerat hussen en sväng, så bestämde jag mig för att soffan var bästa platsen idag, matten eldar i kaninen och det är nog bäst i den här blåsten, det låter som om det är en bil ute på gården, för det tjuter och har sig. Då förstår ni vicket fisväder vi har, så nu tar jag in helgen och sen hörs vi på måndag, 


Ha en braig helg alla goa bloggare, kör med era mattar och hussar, så de har nåt att göra, hihi.


Taxpussisar från en nästan bortblåst Hillman!

Av Felix och Inga-Lill - 1 mars 2012 10:00

Ja, överskriften säger allt en dag som denna, jo det är bergis jag har fått monster på gården. Idag när jag och matten var på morgonrundan så såg jag massvis med spår och det var baske mig någon med sex tassar, matten påstod att det var jag som hade gått där och när det lenat i spåret och frusit på så blev det att se ut så där. Fast mig kan hon inte lura, för det luktade konstifikt av sex tass spår men av de andra luktade det mig, så jag är säker det har varit monster på gården i natt. Nu undrar jag om ni vet någon djur med sex ben och tassar förstås? Ja, jag har då aldrig sett på maken, får försöka lista ut va det kan vara på våran nästa runda som brukar bli på middan, för då har solen värmt upp luften än mera och matten har fått i sig alla sina medikaniner, hihi. För det här ska jag gå till botten med, man är väl en sån däringa Ture Sventon för jag äter oxå temlor, hihi.


Igår fick jag vara löser igen och snoka runt, bildbevis kommer bara matten får tummen ur, sen igår till midda fick jag brynt älgfärs på taxkulorna, mumisgt värrre som vanligt. Sen till fikat hade matten bakat en sockerkaka så jag fick smakbitar av mattens bit, inga mängder men efter middan så var jag inte så sugen, hihi. Vermaturen igår var ljuvlig med 6 plussisar så kan man inte klaga. 


Dagens väder: Sol, klar himmel och minus 2,5, hihi.


Taxpussisar från en snokande Hillman.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards