Mellan himmel och jord

Alla inlägg under november 2012

Av Felix och Inga-Lill - 30 november 2012 10:53

Vi är lite stressade idag för i morrn är det julskyltning och är inte matten mera snuvig än idag, så ska jag få följa med och träffa mina tvåbenskompisar, hihi. Det blir jag, husse och matten, Lillhussen stannar hemma han tycker att det blir för drygt, matten och hussen är ju civilare och det ska va nåt jippo i Vansbro, hihi. Då ska i alla fall matten fota, så då kanske vi kan ta in bilderna via hussens datore, hoppsar jag. 


Idag är det lite griskallt ute, med minus 7 i morse och blåst, nu snöar det oxå men jag har hört att ni har mycket mera snö på andra platser runt om i landet, än vad vi har här, i alla fall i Mälardalen, hihi. Här har det bara kommit en cm i morse och det är inte mycket att hurra för, nu kommer det lite mera men mest på tvären, matten kallar det för runt hörnet snö, hihi.


Så vi får välan se om jag hinner ut och läsa om vad ni gör innan helgen inträder, för det är lite stressigt inför morrondagen och för att hussen sticker till fjollträsk Stockholm på måndag, så då blir matten och jag såna där gräsliga igen, hihi. Igår åt jag hundpanniksar och i förrgår fick jag smaka pasta med ostsås, tvåbeningarna åt kassler men det får jag inte för det är för salt säger matten. Fast ni må tro att kulorna smaka smaskens med ostsås på, fasen vet om det inte borde vara sånt på de där läskisarna jämt, hihi.


Jag och matten hälsar en nykomling välkommen hit, vi ska lägga upp en länk så kan fler läsa om sötnosen Melody.


Om vi inte hörs före helgen så får ni ha det så braigt runt om i landet, hoppsar att ni får mycke snö som ni kan tumla runt i, för det är jättehäftigt, hihi.


Russelpussisar i mängd till alla goa bloggare.



Av Felix och Inga-Lill - 27 november 2012 14:58

Tack för alla mysiga kommentarer trots att vi inte hunnit vara ute någe alls vare sig hos er eller hos mig, matten har gått i strejk. Fast hon har ju fullt sjå med att hjälpa mig, att hitta bollen, att leka med mig för jag kräver en hel del av mina ägare ska ni veta. Jag är inte en sån hund som nöjer mig med lite, nej det ska va på heltid och jag är medelpunkten och där med så jämt. Nej, så allvarligt är det inte men hussen har varit på vift till Arlanda så matten och jag har varit själva och då hinner hon inte så mycket mer än tvätta, diska, städa, laga mat, leka med mig, promenixer osv. Sen fyllade hon år i lördags och eftersom hussen var borta så fick hon fixa allt själver, tårtbaket och kycklingen i ugnen var mest spännande om ni frågar mig. 


Igår gjorde jag bus, ett farligt bus, jag tyckte att det luktade gottigt från bänken bredvid spisen så jag hoppade mot spisen, dumma plattknappar för då gick en spisplatta igång och där stod en potatiskastrull utan vatten i, ja det blev att lukta bränt i hela huset, tur att matten var hemma annars hade det kunnat gå åt pipsvängen. Så nu är matten jätterädder att jag ska få på plattorna, så jag får hänga med jämter när hon går ut, ex till tvättstugan som finns i källaren på Lillstugan och hämta posten då hänger jag med för det är lajbans, hhi.


Matten har funderat på en bloggpaus, tills jag växer till mig lite och inte är fullt så busig men hon säger att då går bloggen sta och blir kapad, för det är det många som råkar ut för, så vi får välan fortsätta så här då, en gång i veckan men mer lär hon inte hinna med, för jag får tråkigt fort och då gäller det att avstyra hyssen som jag finner på, hihi.


Förresten verkar det som vi fått en ny kommentator här på bloggen, jag ska ta mig en vända in på den bloggen till kvällen, för snart ska matten fixa käket, jag har redan smakat men i rått tillstånd, nötfärs det är mumsigt värre. Ni får ha det så bra alla goa bloggare och jag ber tusen gånger om ursäkt att vi inte kan få in några bilder men kortläsaren har gått åt fanders men en ny är beställd, från Kina, skulle komma om ca 14 dagar.



Russelpussisar i mängd.


Av Felix och Inga-Lill - 20 november 2012 15:28

Inte mycket att berätta om, i helgen kom det lite vitt som låg kvar men nu regnar det och är riktigt halt ute på gården. Blötvädret är något som jag inte gillar, blir blöt inpå bara skinnet, men jag fick mig en åktur med hussen till Limedsforsen för att hussen skulle hämta paket på posten. Härligt med en biltur ibland och peciellt när det regnar och jag inte vill vara ute, hihi. Förresten vill ingen annan det heller, matten funderar på om inte jag skulle behöva en regnrock, hihi. Undras just hur jag skulle se ut då, hihi.


Russelpussar.

Av Felix och Inga-Lill - 17 november 2012 10:48

Ja, jag har inte varit i tortyrkammaren men det räcker med att gå ut så känns det nästan som det. Regnet hänger i luften och det är tjocka på höjderna. Vi var till Sälen igår och hela fjället är helt vitt man ser ingenting för allt det vita och det är inte snö, utan mera som nåt tjockt vitt luddigt i luften. Ruggigt till tusen, men jag hade värmedynan på och det var härligt men mysko på samma gång. Ni må tro vicket bestyr jag fick med att kolla runt och prova var det var varmast men det var lika överallt, hihi. Jag kände mig lite konfundrad över att det blev varmt under mig, det har det aldrig blivit förut men det var skönt att slippa frysa, så nu kan jag åka bil fast det blir kallt här uppe.


Igår var vi som sagt var till Sälen, matten lät bildgrunkan stanna hemma eftersom vi såg hur det såg ut ute, ni hade i alla fall inte sett ett jota på bilderna, för molnen var i trädtoppshöjd i alla faller såg det ut så här nere och uppe på fjället var det ännu värre, Högis låg inbäddat i det där murriga gråa töcknet, så där syntes inte mycket. Idag är det inte mycket bättre, 4 plussisar i morse men grått och mörkt blir det inne så matten måste ha fullt lyse på för att vi ska se nåt.


Vi skrev ju om Lompe, det är ett norskt tunt mjukt tunnbröd, som bakas på kokt potatis, vetemjöl och salt, gräddas på häll eller torr stekpanna. Det finns ett till bröd som är vanligt i Norge, det heter Stomp och bakas på filmjölk, vetemjöl, hjorthornssalt, det finns lite olika recept i Sverige men detta är den norska varianten. Allt enligt matten, som har bakat stomp själv ibland i torr gjutjärnsstekpanna, det är gottigt det med. 


Nu ska matten jaga änglatofflisar och kasta en massa bra att ha, då det blivit väl mycket av det sistnämnda, hihi. Matten är nog lite som ekorren, kan vara bra att ha och så sparar hon det men när det inte har använts på bra många år så måste hon ju kasta lite oxå, hihi.


Hoppsar att ni har det braigt runt om i landet och att solen skiner på er så ni slipper känna er genomsura för att gå på promenix eller bara ut för att göra en etta eller tvåa, hihi.


Russelpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 14 november 2012 12:02

Här har varit lite upp och ned, i alla fall i förrgår, för då försvinde först hussen men när han kom åter som försvinde matten och hon var borta i flera timmar. Hon har hotat med samma sak idag med men hon skulle ringa i stället, för våran mysiga granngubbe blev jättesjuk och då blev hans fru så ensam så matten gick dit och småpratade några timmar med henne. De är gamla båda två, så då behöver man lite hjälp ibland, hussen brukar skjutsa dem till doktorn och matten brukar hjälpa till med sånt som att ringa och ordna med lite allt möjligt. 


Igår då fick hussen lite hattefnatt, handbromsen på bilen krånglade och vem vill stanna i en bil utan att handbromsen ligger i, inte jag i alla fall, så vi åkte utomlands och shoppade, hussen var på gubbdagis och där hitta han grejer till bilen och en dyna till mig. Det är elsits men den är ju platt och den passade prexis inne i min pecialdyna, sen sticker det ut en grunka som ska ned i nåt uttag i bilen och sen blir det varmt åt min rumpa, så då kan jag åka bil fastän det är vinter, bra va. Sen var matten och hussen in på en braig butik, där handlade matten sån där lompe, som jag gillar jättemycke, hihi.

Så nu har jag smort kråset med färska frallor som matten oxå handlad och så lompe förstås, hundkulor har jag oxå klämt ned, så nu är jag mätter och belåten, hihi. Igår hade vi elva minusgrader och idag har vi sju plussisar, snacka om väderomslag, snart har väl inte Kung Bore en endaste aning om när han ska landa, hihi.


Nu ska matten gå och diska sen ska det telefoneras lite och sen ska vi gå ut och se va ni haft för er, så vi inte släpar efter så långt, hihi.


Russelpussisar i mängd.

Av Felix och Inga-Lill - 12 november 2012 11:46

Igår regnande det som om det var högsommar med åskregn, stora droppar och jag blev blöt ända in på skinnet varje gång som jag var tvungen att gå ut. Matten tog med sig sitt paraflax men inte sjutton fick jag något, nä jag fick finna mig i att bli sjöblöt, usch och tvi för regn. Idag var det minus 5 grader vilket betydde att trappen var hal som en jädrans ål, hade inte matten varnat mig så hade jag åkt på rumpan. 


Nu till helgens delikatesser, i lördags så gjorde matten nån stark mat men först så puttrade grisköttet och när det puttrat klart så fick jag mina bitar sen kryddade matten å det grövsta med starka såser och krydderir till tvåbeningarna, mitt kött var jättegottigt utan krydderier, hihi. Sen till kvällsfikat så fick jag smaka sockerkaka med vit choklad inuti, mumsens vill jag lova. I går till farsdag, fick jag rått älgkött av grytbiff, sen gjorde så kryddade matten en hel del och hällde på grädde men jag fick minsann bara kött utan lök och grädde. Det kompensade matten med en härlig schipantårta med mycket grädde, hallon och vaniljkräm, ja jag fick ingen schipan men vad gjorde  det när jag fick smaka det andra, mums jag kände mig nästan som en prins. Så nu undrar jag om det är vanligt att hundar lever ett sånt här liv eller om det är bara vissa som har det så här braigt? Ja, jag är ju bara en unghund och har inte så stora erfarenheter av livet, så man måste ju få fråga, hihi.


Hoppsar att ni haft en braig helg ni med, för här har det busats i massor när vi inte kunde vara ute, jag har lekt med både matten och Lillhussen, för se hussen han kom bara hem på kvällarna och då började jag bli lite pömsig, fast lite bus blev det i alla fall. Nu ska matten ta itu med disken och hussen är ute och skulle kolla varför handbromsen inte vill fungera nåt braigt, själv får jag väl roa mig i med bollen, det går faktiskt att kasta den själver, hihi.


Måste be om ursäkt att det inte blev några bilder men i detta regnande var det inte lätt att ta med bildgrunkan ut och hålla reda på paraflaxet och mig samt en bildgrunka, är bara för mycket för matten, hihi.


Sen höll vi på att glömma en efterlysning matten och jag, följ länken så kan ni få se världens sötaste katter en unge och hennes mamma som letar hem. De är så söta så matten funderar på varför i hela fridens dar hon ska vara allerigiskisk för annars hade hon gärna tagit emot dem. Så om ni nu vet någon som funderar på att skaffa katt, så är detta ett som matten säger lysande tillfälle, för de ser inte ut som vanliga bonnakatter, nej de har verkeligen något visst. http://www.dt.se/djurliv/blogg/veckanstriton Nu hoppsar jag och matten på att det är någon vänlig själ där ute som känner för att skaffa en misse eller två.


Russelpussar i mängd. 


Av Felix och Inga-Lill - 10 november 2012 09:34

Nu har jag haft ut matten på runda nr 2, tvi attan jag är blöt hel och hållen, det regnar och blåser så jag blev mera frösen nu än när det var -14 grader. Igår snöade det och var vitt överallt, idag är nästan all snö borta och stora vattpölar överallt, matten har ju dummitövlar men det har inte jag och jistanes va blöt jag blev om tassarna, fast det lät fräsigt när matten traskade på pölarna, plask o pluff, hihi. Jag har fått frulle i skålen men jag lugnar mig för matten brukar äta ostmacka och det kan jag bara inte missa, ost är bland det godaste som finns, hihi. 


Hoppsar att ni inte har detta jädrans regn för tvi attan, jag och matten funderar på att gå i ide tills den rätta vintern kommer för det här blötjoppa klarar vi oss utan. Vi är gräsänklingar idag, för hussen är iväg och håller kurs för ett gäng nyblivna civilare, matten ville inte följa med och tur var väl det, för det är nog med regn här och visst är det roligt att åka bil och träffa alla snälla människor men idag håller jag allt med matten, det är mycket skönare hemma, hihi.


Så nu gott folk tar matten och jag helg, för det är fars dag i morrn och det ska va lite extra gottigt då, så matten har lite mera att göra än vanligt. Ni får ha en skön lördag och söndag så ska vi försöka att höras av på måndag, på någe vis i alla fall.


Russelpussisar i mängd.


Av Felix och Inga-Lill - 8 november 2012 15:41

Matten beslutade att vi skulle ha bloggsemester, jaha då var det bara att finna sig i det och inget hade jag att säga till om, voff, voff. Fast vi har hunnit med en del sen sist och lite bilder har det blitt, hihi.


  Här kom det hem en hel balja med älgkött, jistanes så mycket kött, här har matten putsat fillen, jag fick smaka naturligtvis. Åh, så gottigt det var.


  Det här är min vanligaste plats, här var jag på väg upp för att titta på min nya utsikt, hihi.


  Har ni sett vad hussen har fixat, så jag får tv när helst jag önskar, massvis med pippisar och tre st kurrar, är här och mumsar.


 

Så här ser de ut i närbild, ja det är bara en i taget men de ser alla olika ut, Kurren får en jätterumpa när han ser att jag tittar på honom, hihi. En riktigt stöddig typ, det är helt klart, hihi.


  Klicka så får ni se vad snö vi hade, det var dag nr ett på snöfallet och vill ni ser mera snö så har matten mera bilder i beredskap, ifall vi inte få någon mera vill säga. Det varade bara några dagar sen försvann hela altet. Nu är det bara lite snuttefjun kvar på backen, det blev så grått när snön försvann och jag har inget att snurra runt i, för snön är så härlig man kan leka mullsork och det har jag gjort med besked. Jag tycks i alla fall ha en bra päls, för snön fastnar inte, utan det är bara att ruska till när man kommer in så ramlar hela altet av, hihi.


Mattens rygg är inge vidare så hon har svårt att sitta några längre stunder, vi förstår om ni tröttnat på att läsa när vi aldrig är ute och skriver nåt på era bloggar och jag kan inte lova att det blir bättre heller men vi får välan göra ett krafttag om mattens rygg håller.


Hoppsar att ni har det braigt runt om i landet och utlandet, för det har jag och jag smaskade lax och räkor till mina kulisar igår och inte har jag fått någon klåda heller så antingen har allergisken växt bort eller så var det bara hundkäket som jag inte tålde. För jag har ätiti massvis med nya saker, fillerna vet ni om och laxen men jag fick cart dor glass igår kväll och tårta i helgen med shipan men den fick jag inte smaka, bara bottnar, vaniljkräm, hallon och vipsgrädde. Räkor åt jag igår och det har inte blivit prickar, helgskinka har jag oxå käkat, älgfärs både rå och stekt och som biffar, hihi. Så det går ingen nöd på mig alls, hihi.


Russelpussisar i mängd.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards