Mellan himmel och jord

Alla inlägg under juli 2009

Av Felix och Inga-Lill - 22 juli 2009 10:16

Idag blev matte arg när hon läste tidningen, någon hade dumpat en hel kattfamilj på en parkeringsficka (se länk nedan). Eftersom matte är allergisk mot katter så kan hon inte ta emot någon katt. Nu undrar hon om det är någon ute i bloggsfären som skulle kunna förbarma sig över dessa stackare. Min matte har ett stort hjärta för djur och blir alltid väldigt arg och ledsen när någon behandlar djuren illa. Vilken tur jag och brorsan har haft som har kommit till en familj, som har ett stort hjärta, tänk att det faktiskt finns så elaka människor som kan göra så här.


http://www.dt.se/nyheter/falun/article454227.ece



Taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 22 juli 2009 08:35

Idag skiner i alla fall solen, vi vaknade vid halv sex i morse och väckte husse direkt, bara för att tala om att idag är det fint väder. Jag tror inte att han uppskattade det, ja att bli väckt alltså men lite får han tåla. Vi taxar hade lust att gå ut direkt, nu när det inte kom något sånt där hälsovådligt regn. Det är ju bäst att passa på, menar jag nu när solen äntligen skiner, någon värme att skryta om har vi inte, om ni nu inte tycker att 6 grader varmt är helt fantastiskt. Lite kallt kändes det men vad gör det när solen skiner, lite dimma var det men annars helt ok.


Idag ska vi lura med matte på en promenix efter vår skogsstig, där kan man spåra och äta lite bär, kanske har något enstaka blåbär mognat. Vi ska i alla fall ta vara på vädret för det skulle komma mera av den där blöta varan redan i morgon.


Ha en solig dag.

Av Felix och Inga-Lill - 21 juli 2009 18:13

Det lönar sig att sura, här doftar sockerkaka, det ska bli smaskens. Matte tyckte synd om oss som aldrig får följa med och äta gott fikabröd, så därför har hon bakat smarrig sockerkaka och hon har lovat att vi får varsin egen skiva, hoppas hon skär tjocka.


Glada taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 21 juli 2009 14:25

Inte nog med regneländet bara fortsätter, matte och husse åkte bort, inte så långt men i alla fall. De åkte in på byn och hälsade på mattes kusin, fick fika med en massa smaskens medan vi fick vara hemma med lillhusse. Nu har vi taxbröder fått nog, nu flyttar vi snart om matte och husse ska vara så här dumma, fy attan.


Sorgsna taxkramisar.

Av Felix och Inga-Lill - 21 juli 2009 07:52

Har nyss varit ut i detta hällregn och så tror matte att man ska kunna göra sina behov. Glöm det, när man blir blöt inpå bara skinnet, brorsan han sprang in direkt, han glömde tom att han var kissenödig och det klart med hans tunna päls så blev han blöt direkt. Jag kom in igen men då kände jag att det var mera som ville ut, matte tog paraflaxet och följe med mig ut men då hade det börjat regna ännu mera. Tror ni jag klarade av att prestera något, nejdå jag blev så jädrans blöt så jag hade lika gärna kunnat stå i duschen. Om det här regnandet ska fortsätta, så måste jag nog lära mig att gå på toaletten, kan ju inte vara så svårt man får väl lära sig att hålla balansen.


Ett stort tack till Ludde som erbjuder mig bostad i hans butik om det skulle bli olidligt med de här gråbena. Ja, här uppe klarar vi nog oss, för det finns inte några bytesdjur för vargen, det fanns några rådjur när vi flyttade hit men de är utrotade. Älgarna har lärt sig hur man beter sig när det finns rovdjur, de går i flock, kanske skulle matte skaffa en flock taxar, då kanske gråben aktar sig. Skulle det trots allt bli för mycket av vargeländet, då kommer både jag och brorsan ner till dig Ludde.


Taxpussar på er alla goa bloggare.

Av Felix och Inga-Lill - 20 juli 2009 10:24

Matte blev upprörd igår och det med rätta, en taxfröken blev natten till söndag vargbiten inne på tomten i närheten av Malung (se länken). Jag och brorsan blev skraja när vargarna är så tuffa, så de går in på gårdar. Det betyder att vi som nästan bor i skogen, får se upp så inte vi oxå blir vargmat. Nu när vi går ut på kvällarna, så går vi inte lösa utan husse eller matte är med oss hela tiden. Den här händelsen har nog begränsat alla hundars rörelsefrihet, de flesta blir nog kopplade även inne på gården. Läskigt ser det ut oxå, matte tror att det beror på att många vargar samlas och bytesdjuren blir färre. Varguslingen är naturligtvis jättehungrig men vi vill inte blir mat åt den rackarn.


Skraja taxkramisar.


http://www.dt.se/nyheter/malung/article453175.ece

Av Felix och Inga-Lill - 19 juli 2009 18:00

Har ni hört på tusan, matte slängde ut kokta älgköttben till räven, såna där med smarrig benmärg. Det hade vi ju kunnat äta upp och så slänger hon ut dem. Hon sa att det var för att vi skulle ha något att spåra i morgon bitti, jag förstår nog vad det handlar om, hon missunnar oss det som är gott.


Jag är så arg så jag saknar ord, tvi vale för matte det ska hon få ångra. Vi fick visserligen smaka lite av den gottiga märgen men bara pyttebitar. Sen fick vi lite kokt älgkött, efter att vi ätit upp hundmaten. Matte, husse och lillhusse de smorde minsann kråset, kokt älgkött med dillsås, sån där med ättika i och kokta morötter och så förstås nypotatis. Tänk vi hade kunnat ätit det i stället för hundmat, ja jag hade då inte sagt nej.


Taxkramisar från två mycket ättikssura brorsor.

Av Felix och Inga-Lill - 18 juli 2009 21:36

har dagen gått, ja inte bara idag utan även igår. När man kommit upp i vår ålder så måste man få slöa lite oxå. Förra helgen var det full fart, den här helgen ska vi ta det lugnt. Matte fixade en sockerkaka till fikat i kväll, det smakade bra men som vanligt så tycker jag att det var på tok för lite. Jag tycker att matte bara blir snålare och snålare, vad det beträffar mina godbitar. Matte säger att jag måste hålla igen, annars kommer jag att rulla fram, humf taxar har trivselvikt och den har jag inte kommit upp i ännu, jag säger till när det är dags, matte du behöver inte påminna mig hela tiden, jag är inte senil än. Så var det avklarat, hoppas nu att matte slutar tjata om min vikt och börjar tänka på sin egen istället.


Idag har vi haft fint väder men det blev mulet på eftermiddan men väldigt varmt, det är fortfarande nästan 20 grader varmt ute fast det är kväll. Jag har glömt att berätta att jag hamnade i onåd hos matte igår kväll, hon släppte ut oss så vi skulle få snabbkissa före maten. Illerson var duktig (hmhm) som stannade kvar på övre delen av gården men jag kände frihetens behag och lappade iväg. Matte blev jättearg och husse som var ute motade in mig med skarpa ord. Jag tror inte att jag var så speciellt populär, matte muttrade något om att du som är så gammal borde veta bättre, än att bete sig som en valp. Ja, ja idag har jag i alla fall skött mig, annars hotade matte med att jag inte skulle få vara lös något mer och det vill jag inte riskera, för det är väldans kul.


Taxkramisar från oss båda.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards