Mellan himmel och jord

Direktlänk till inlägg 19 januari 2011

Nu är det klippt....

Av Felix och Inga-Lill - 19 januari 2011 11:44

inte min päls men väl vermaturen, minus 22 i morse vid morgonrundan och fulla trä'går'n i horntossor. Ja, ni läste rätt horntossa med två kalvar, stod och betade knappt 20 meter från huset. Matte tog en hel hög med bilder men det blev nog bara två som blev med på bilden men rätt vad det är så är de tre. Nu ligger de vid vår grannes hus och solar, tänk de stod bara och glodde när jag var ute för morgon ettan.


Horntossorna bryr sig inte om oss det minsta om oss, så det syns att det bor såna där blodtörstiga jägare (allt enligt Sigge) här. Hussen är jägare och det har matte varit med, ingen av dem är blodtörstiga och det är ingen annan av alla de jägare som vi känner och det är många det. Jag blev faktiskt lite gramse på dig Sigge när du skriver så där, för de jägare jag känner är helt vanliga tvåbeningar som är väldigt rädda om alla djur. Så jag skulle vilja att du tänker om Sigge, för om du fick träffa riktiga jägare så skulle du nog ändra åsikt. Här fotar vi djuren, vi har inga eller väldigt få rådjur här uppe men det beror på att det är för kallt under vintern, sen har vi grävling vid grannladan, rävis går här varje natt, matte slänger ut matrester som hon får mumsa på. Sen har vi dessa horntossor som jämt kommer hit när det blir griskallt, för de betar på videbuskar som växer nere vid ån. Vilda fåglar som orrar finns det oxå här nere, en och annan bäver samt uttrar och de sistnämnda skickade matte in till en anmälan till länsstyrelsen om, för de hade något om att man kunde tala om var det fanns såna. Matte såg dem leka på andra sidan ån mittemot där vi bor ute på en äng, rasade de runt och hade skojsigt. Så nog är vi måna om djuren här och inga blodtörstiga tvåbeningar, har jag någonsin sett.


Idag kommer vi att vara inne på soffan, jag har varit ute och gjort både ettor och en tvåa men det var griskallt åt tassarna. Solen skiner och den värmer luften men på backen, attans va kallt det var. Jag borde nog ha matte att sticka eller sy ett par tafflisar som jag kunde ha ute när det blir så griskallt.


Hoppsa att ni har mildare än vad vi har denna vackra dag, matte ska ut och fota bara det blir lite varmare, så hon slipper ha durspelet med sig, hihi.


Taxkramisar i mängd.

 
 
Ludde

Ludde

19 januari 2011 14:51

Tror inte heller att dina tvåbeningar är särskilt blodtörstiga. Min husse sköt en hare i sin ungdom, som han och matte flådde och lagade till. Numera blir det bara kräftfiske några gånger om året. Undrar om ni inte skulle ha varma tofflor på tassarna när det är så kallt. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Gammal Tax

19 januari 2011 17:19

Uttrar och Bävrar är fina djur!

 
Aamor

Aamor

19 januari 2011 18:21

Vad coolt med dessa stora djur så nära.
Jägare är så mycket mer än att bara skjuta, mycket viltvård och annat, vet inte vad men matte har kolleger som är jägare och hon sa att det är mycket annat som ingår!
Fy att ni har så kallt igen, usch!

Ha de´

http://aamor.bloggplatsen.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

19 januari 2011 23:13

Vad kul att få se skogens konung så nära. Fast lite läbbigt när dom är så nära som 20 m.

Här har vi bara haft ett par minus grader och en strålande sol. Har varit så skönt :)

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

20 januari 2011 21:23

Ja det här med konungen den känner vi till. Dom brukar tugga på våra pilbuskar inne på gården, och dom är 10 meter från huset. Inte uppskattat att vi springer ut, har man ju märkt. Kallgraderna verkar vara det samma hos er som hos oss. Nospussar från brorsorna i Norr

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Edith

Edith

21 januari 2011 14:52

Oooj vad många olika djur ni har runt husknuten. Låter härligt, tycker vi. Klokt av er att välja soffan framför kylan ute. Du Hillman är som en riktig fransman ... de lever också för att äta ... brukar man säga. Colliekramar

http://www.parisercollie.blogg.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

22 januari 2011 19:57

Oj vi skulle också vilja ha såna vid våran knut. Här finns bara hästar där vi bor. Men vid stugan där finns det både ren och rådjur. Nospussar från brorsorna i Norr

http://mrbamse.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felix och Inga-Lill - 24 december 2013 12:46

Hej alla goa vänner, förlåt att jag inte fick gång på matten men hon har varit så upptagen inte bara med julen utan med stickorna, det har blivit smått i släkten och matten stickar småa tröjor för glatta livet, hihi.   Vi (jag och tvåbeningarna) ...

Av Felix och Inga-Lill - 30 juni 2013 21:18

Bäst att göra detta nu medan matten hinner med och mår så pass att hon orkar skriva åt mig. Jag är jättelessen att jag inte fått läsa vad ni gjort men jag klarar inte det själv med mina tassar för knappebordet är liksom inte anpassat åt mig. Nu till ...

Av Felix och Inga-Lill - 3 april 2013 11:41

Matten har tagit sidomester från bloggeriet, men vi är i alla fall ut en snabbis så ni inte tror att vi kilat vidare. Här har varit som vanligt upp och ned, påsken hade vi främmat och då har inte matten tid att sitta i datore, nä då får den vackert v...

Av Felix och Inga-Lill - 13 mars 2013 11:53

Här är det upp och ner, mest ner tyvärr. För ibland har vi internet och ibland har vi inte-net, Lillhussen hittar inte felet så då är det nog Felias fel. Matten är fortfarande krasslig, av och till, jädrans snuva säger hon som aldrig ger sig, bara up...

Av Felix och Inga-Lill - 22 februari 2013 11:26

Igår blev det inget bloggande för jag, hussen och matten var inte hemma igår, vi var på resande tass och fot, hihi. Vi for iväg vid åttatiden på morgonen, det var meningen att vi skulle åka tidigare men det var så kalligt då, -28 grader, då sa matten...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards