Mellan himmel och jord

Alla inlägg under oktober 2009

Av Felix och Inga-Lill - 17 oktober 2009 13:58

Två korta promenixar har det blivit idag, solen skiner och det är 5 grader varmt, vi skulle vilja vara ute och gå länge men mattes rygg håller inte. Vi får i alla fall gå ut och röra på oss, snosat gjorde vi länge och väl i morse för då var det en kallgrad. Det var något som hade parkerat på vår gård under natten, möjligtvis så är det rävis som har legat här men å andra sidan så hittade matte ett grävlingspår, så det kan vara den som har rumsterat runt. Grävlingen bor nog uppe på höjden ovanför oss under en gammal lada, men han har huserat under våran bod oxå men det är ett par år sen.


Hoppas att ni oxå har fint höstväder och slipper hälsovådligt regn.


Taxkramisar från två taxar med lust för mer promenixer.

Av Felix och Inga-Lill - 16 oktober 2009 18:26

Husse det är väl den största svikare som gått i ett par stövlar, han kom hem från skogen käkade och stack igen. Vi hann inte ens pinka på hans stövlar, innan han var väck igen. Det värsta av allt han tog lillhusse med sig, fy vad vi är gramse på honom. Matte är i alla fall hyvens, för vi fick älgfärsbiffar det var jättegodis, hon hittade något nytt recept ute på nätet som inspirerade henne till lite gottis. Biffarna serverades på honungsglaserade ugnsstekta grönsaker, mums kan inte bli bättre, det var bara en smak som vi inte kände igen, matte sa att det var timjan.


Så då blir det en myskväll med bara matte då, ja ja vi klarar oss utan husse, så länge matte är i farten. En av mattes valpar ringde nu i kväll, han var på väg till Stockholm med en långtradare han kör på nätterna.


Nu när husse kommer hem så har matte lovat att släppa ut oss i hallen så vi kan pinka på stövlarna. Hoppas att ni får en skön fredag kväll, med mycket godis.


Taxkramisar från era vänner.

Av Felix och Inga-Lill - 16 oktober 2009 09:38

Idag må ni tro att det är blött här, usch vad det har regnat i natt, stora pölar över hela gården. Mina tassar blev alldeles blöta, så där läskiga så man måste skaka dem, Illerson betedde sig nästan som en katt och skakade jättemycket. Vi fick i alla fall med matte på en liten promenix, vi hann även spåra lite grann. Matte var hygglig och fixa mitt käk innan promenixen för det ska svälla en stund, sen fick både jag och brorsan käk när vi kom in. Eftersom husse är på jakt idag, så fick vi extra frolicar, matte sa att om jag vore i eran päls så skulle jag pinka på husses stövlar när han kommer hem. Efter frolicarna så fick jag min oblatoriska filigryn, det är smaskens och man mår så gott etteråt. Nu ska jag gå och slappa en stund efter maten men först ska jag ut och besöka alla goa bloggare, vi har fått en ny bloggvän "Aamor" som vi hälsar välkommen, jag kommer att lägga upp en länk till honom.


Ni som är ut och läser på vår blogg och tycker den verkar rolig, får gärna länka det är alltid kul att få flera bloggvänner.


Taxkramsiar från er vän Hillman brorsan hälsar oxå från drömmens värld.

Av Felix och Inga-Lill - 15 oktober 2009 11:15

Nu har jag tagit bort omröstningen för den har legat så länge. Vi får väl hoppas att ni hundar och katter fick säga ert om hur ni ville ha det. Utfallet blev att 20% tycker att det inte ska komma någon snö alls. Ytterligare 10 % vill att snön ska komma till advent och de sista 70 % vill ha snö lagom till jul. Jag och brorsan tycker att det räcker bra om den kommer lagom till jul, för annars blir det en lång vinter. Snön brukar inte gå bort förrän i slutet på maj ibland ligger den kvar till i juni. Det har även hänt att det snöat på midsommaraftonen här uppe, vi bor nog i snöriket har jag en känsla av.


Idag ska vi mysa med matte så hon blir bra i ryggen, för i morrn är vi själva med matte för då åker husse till skogen för att jaga älg och blir borta under helgen. Hoppas att matte är bättre då, annars får vi gå ut på egen tass.


Taxkramisar från er vän Hillman, Illerson zzznorrrar till en hälsning han med.

Av Felix och Inga-Lill - 15 oktober 2009 11:00

var vi på igår, vi åkte runt husses jaktmark där han jagar älg. Matte hittade ett ställe där jag är säker på att Sigge skulle ha badat men nu du Sigge är det färdigbadat om man inte har isborr med sig.

  

Ser ni att isen täcker hela tjärnen, annars hade det här varit en utmärkt badplats för den som inte är badkruka i alla fall.

   

När vi kom upp på höjden, så kunde vi se ända till Norge och här i bakgrunden ser ni Trysilfjället som är snötäckt på toppen, det var en helt underbar tur med vackert väder. Det enda vilda vi såg var en tjäderhöna och detta trots att vi åkte flera mil, matte hade ont i ryggen så promenaden uteblev sorgligt nog.


Idag har matte fortfarande ont i ryggen och ena sidan,  så hon rör sig som en zombi med långsamma rörelser, som om hon tänkte efter före om ni förstår vad jag menar. Matte tror att det är en muskelsträckning, för hon snubblade över mig i förrgår, ja jag la mig alldeles bakom där hon satt så när hon reste sig höll hon på att trampa på mig. Matte sa att hade hon inte fått tag i bokhyllan så hade hon ramlat över mig och då hade det kunnat gå på tok, i alla fall för mig för matte är ingen liten person. Tur att bokhyllan med alla böckerna stod stadigt, för tänk om den oxå hade ramlat över mig, hugaligen det hade gott åt skogen direkt.


Taxkramisar från en nästan klämd Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 14 oktober 2009 08:46

Idag var det griskallt ute minus 12 grader, fy vad kallt det var åt tassarna. Inte var det lätt att göra nr 2 heller, Illerson blev så frusen så han får göra tvåan senare under dagen. Det lovar i alla fall att bli en fin dag, solen är på väg upp och himlen är isblå.


Gårdagen var en riktig tråkdag, vi gjorde ingenting, så vi får hoppas att den här dagen blir trevligare och mera innehållsrik. Det enda som hände under hela gårdagen var brorsans och mitt race, matte kallar det för matknas och det kan väl stämma. När vi är hungriga så brukar vi springa runt och jaga varandra för att man måste ju få gång på blodcirkusen, annars kan man frysa ihjäl mens man äter, detta gäller nog Illerson. Det kommer att stå på hans gravsten till minne av den som svalt ihjäl mens han åt. Det sistnämnda brukar matte säga, för han är så sölig när han ska äta den killen. Jo, sen hände det faktiskt en sak till, när vi skulle gå ut så pucklade brorsan på mig. Ja, det är faktiskt sant, han slåss med sina framtassar, prexis som när en katt leker. Jag har länge misstänkt att det är katt i brorsan för det är inte bara det här utan han letar upp varmaste platserna i huset, han jamar när han känner doften av fisk eller räkor, när han sträcker på sig så skjuter han rygg och jamar högljutt. Det är nog en förklädd katt som är min brorsan och inte en tax.


Hoppas att ni får en fin dag med mycket sol, promenixer och godis.


Taxkramisar från er vän Hillman, brorsan hälsar.

Av Felix och Inga-Lill - 12 oktober 2009 11:56

Husse har åkt till skogen utan oss och ändå skulle han inte jaga älg, han skulle titta efter rådjur. Fy bubblan vad vi är arga på honom, den svikaren. Hur kunde han vara så dum, han kommer i alla fall inte att hitta något vilt om inte vi är med, för att jaga rådjur utan tax, är lika illa som att glömma bössan hemma. Tänk att husse kunde vara så dum, det trodde inte vi ta bössan med sig men glömma det viktigaste oss två, aoyl nu ska vi pinka på hans stövlar när han kommer hem, så det så.


Taxkramisar från två mycket besvikna taxar.

Av Felix och Inga-Lill - 11 oktober 2009 13:26

Igår var vi ute och kollade husse när han böt till vinterdäck, gissa om det var ruggigt, inte några kallgrader men det luktade snö i vinden.

 

Lite suddig blev bilden men det var bara för att Hillman drog åt andra hållet, så matte rörde kameran lite grann. Jag var tvungen att kolla så husse fått med alla grejerna, få se nu fälgkorset är på plats men var tusan har han gjort av domkraften, det går inte att byta däck utan den. Hillman ville inte vara med på bild, han hade annat i snoken den grabben.

   

Titta vad husse stökat sta i vår kuppe, nu får han allt städa efter sig, för vi hade tänkt att få en provtur när nya däcken kommit på.


Jodå, husse städade ur luckan så vi fick följa med när matte och husse skulle handla. Bilen blev mycket högre med vinterdäcken på, så matte sa att nu får ni sitta stilla när vi öppnar luckan så får ni hjäp ur. Glöm det, brorsan och jag tittade på varandra och när matte öppnade luckan så flög vi ut. Vi är väl inte äldre än vi känner oss, men det måste erkännas att det var nog lite för högt. Jag lappade i alla fall iväg, så matte och husse fick ropa länge och väl innan jag återvände. Ja, man måste ju kolla av att allt är som det ska när man varit borta från gården en stund, jag kände en doft bortåt vedboden, så det var tvunget att kollas upp. Hillman den ögontjänaren höll sig inom synhåll, det var bara jag som drog iväg, konstigt sa matte det brukar inte vara du som lappar iväg. Ja, ja nån gång ska vara den första, tror matte och husse att jag tänker vara lydig jämt, så tar de fel.


Idag snöar det och regnar om vartannat, så nu blir det en slödag på soffan, matte hade den goda smaken att höja värmepumpen ett par grader, så nu börjar det blir riktigt skönt inne. Hillman hälsar så mycket, men det var en trött hälsning för det var några zzzz ljud med i den.


Taxkramisar från er vän Illerson.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards