Mellan himmel och jord

Alla inlägg under februari 2010

Av Felix och Inga-Lill - 20 februari 2010 10:46

Här hände något konstifikt i natt som var, jag somnade runt elva tiden men vaknade vid halv ett av att matte, husse och lillhusse satt runt köksbordet med tända ljus och drack te, husse hade oxå tänt i kaminen. Jag hade en filt på mig men det kändes lite kallt och sen var det alldeles becksvart. Matte sa att det var strömavbrott, hu när det är 15 minus och blåser som attan. Jag gick i alla fall upp och la mig i köket, för där var det riktigt skönt. Matte hade ringt och det var en brand i en transfom nån ting och att en stor säkring gått sönder på ett annat ställe.


Hela Hundfjället utan ström, stackars turister där uppe blåste det mycket mera och var kallare när vi passerade, inte har de någonstans att värma sig som vi har i alla fall inte alla. Där finns jättemånga hus som är utan kaminer, inte så lätt att bli utan värme när det är kallt. Vi klarade oss och rätt som det var kom strömmen tillbaka men det tog i alla fall någon timme och det var rätt kallt inne så jag bestämde mig för att ligga kvar i köket en stund till. Sen gick jag in i soffan och matte den gosen kom och stoppade om mig med filten, hon såg till att Illerson oxå låg under filt och han sov sig genom alltihop. Matte var tvungen att vara uppe till klockan 3 för hon kunde inte stänga spjället förrän det brunnit ut ordentligt, så idag är hon lite trötter.


Taxkramisar i mängd och hoppas Kalle tar sig till Globen, för man är väl dalmas.

Av Felix och Inga-Lill - 19 februari 2010 14:19

Vi har varit till Sälen och storhandlat, det blåste så hårt på fjället att det tjöt i bilen. Yrsnö och blåst som om det inte skulle räcka var det minus 15 grader när vi åkte på andra sidan Högis, stackars de som var i backen idag.


Matte den fisknölen glömde förstås kameran hemma, vad hade jag väntat mig. Illerson han roade sig kungligt på min bekostnad, jag kan tala om att nu är jag ren han tvättade hela huvudet på mig, ögon öron och uppe på huvudet, jag blev slafsblöt. Fy katten och i den här kylan, usch vicken brorsan jag har, tänk er själva att gå ut med blöt päls, i det här vädret blir det rena pansarn med is. Tur att jag bara åkte bil, när vi kom hem var jag snabbt inne och där tänker jag stanna. Det slänger lite snö men det blåser i alla fall inte halv storm som uppe på fjället.


Nu önskar jag er en trevlig freda kväll med mycket godis, husse har redan kört igång och glufsa på någon så läskigt som lakritisar.


Taxkramsiar från er vän Hillman, brorsan blev lite frösen så han har gömt sig under en filt.

Av Felix och Inga-Lill - 18 februari 2010 10:23

Tiggeri lönar sig så naturligtvis så fick vi smaka macka med husse, smörgåsar med leverståhej är inte fel men som vanligt så fick vi alldeles för lite. Igår kväll gjorde matte en sockerkaka med rivet apelsinskal och hackad blockchoklad i, vi fick pyttebitar bara för att vi inte skulle få för mycket choklad. Gottigt var det i alla fall, sen fick vi frolicar i stället.


Idag är den minus 8,5 grader och snöar lite lätt men det är nog bara för att det skulle snöa i hela Hedmark kommune, nu pratar vi Norge, det vädret stämmer bättre in på våran väderlek  än svenskvädret gör.  Egentligen inte så konstigt om man betänker att vi har ca 500 m till norsk gränsen, om man går gent genom skogen.


Igår hade matte huvubonk men idag ser hon ut att må lite bättre men då har husse fått det i stället. Vi får se om det blir någon promenix idag men det får vädret avgöra, blir det kallare så får det nog anstå till en dag med lite sol. Hoppas att ni bloggare runt om i landet och Paris har det bra och får gå många promenixar.


Taxkramisar från er vän Hillman.

Av Felix och Inga-Lill - 17 februari 2010 11:48

Nu har äntligen matte kommit ihåg att leta fram bild nummer 7 i katalog 7. Vi hade tur för där är vi som taxar alltid är när de är lösa, vi går åt varsitt håll. Det är nackdelen när bara en människa ska se efter oss, för människor är inte delbara.

 

Som ni ser är Illerson på väg åt ena hållet och jag åt det andra, det är taxar det och ni som har två taxar vet prexis vad jag pratar om.


Taxkramisar. 

Av Felix och Inga-Lill - 17 februari 2010 09:31

Matte kunde inte låta bli att ta en bild på oss igår när vi satt så fint och kollande in husse, naturligtvis åt han på något och vi ville gärna smaka. Kolla in våra svansar, Illersons ska vara mera rakt bakåt då brukar han sitta fint, matte tog många bilder och väntade länge för att kunna få en bild på brorsans sitta fint men den här gången gick inte det. Ni får nöja er med denna bild som i alla fall visar att även taxar kan sitta ordentligt.


Idag tror jag att det blir en liten promenix för matte har fått något skit på ögonen och så hostar hon alldeles förskräckligt. Hoppas att ni fick smaka temlor igår, här blev det inga temlor för matte hade inte bakat några och butiken säljer inga.


Taxkramisar från er vän Hillman. 

Av Felix och Inga-Lill - 16 februari 2010 11:36

Matte har läst tidningen för oss nu på morgonen och fick så till sin fasa läsa detta. Gå in på det här artikeln så får ni se vad det handlar om, ni hittar länken nederst på detta inlägg. Matte är inte varghatare men hon förstår hur det är att bo där det finns gott om vargar.


Där vi bodde tidigare stod ofta lodjuren inne på gårdsplanen men de sprang iväg när matte gick ut och en kväll när vi var ute så vände tikarna upp på trappen igen medans de morrad doft. Jag och brorsan gick lite längre men vi var rädda och vill gå in vi med, fast vi var väldigt nyfikna på det som luktade. När matte släppt in oss gick hon ut med ficklampan och då fick hon se vargspår väldigt färska för det hade slutat snöa prexis när vi gick ut, prexis där jag och brorsan vände stod mattes van parkerad och på andra sidan vanen hade vargarna stått. Det var spår efter en stor och en liten varg, så matte var inte så glad för det betydde att hon inte kunde ta ut oss lösa på kvällen efter mörkrets inbrott och att hon inte kunde ta ut oss alla fyra som hon brukade.  De närmaste dagarna gick matte ut före oss för att se att ingen varg stod och smög bakom bilarna, innan vi fick gå ut men det var slut på att vara lösa på kvällarna. Även på dagtid var vi kopplade, för som hon sa det är ett ögonblicksverk för en varg att slita en tax i stycken.


Nu ska jag slappa lite för det har varit en hektisk morgon och vi har redan varit ute och kutat två gånger, så nu är det soffan som gäller.


Taxkramisar.



http://www.dt.se/nyheter/mora/article585209.ece

Av Felix och Inga-Lill - 15 februari 2010 11:17

Ja, jag vet att vi driver en hundblogg men jag kunde inte låta bli när jag var ute och läste på Wickis blogg, där står att läsa om en katte som blev ihjälbiten av tre lösspringande hundar som togs sig in i kattens eget hem. Här ned hittar du länken direkt till inlägget, läs och begrunda.


Taxkramisar.

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.505275

Av Felix och Inga-Lill - 15 februari 2010 10:15

Tur att vi var ute nästan hela dagen igår för idag är det råkallt igen, med minus 15 grader och jimfjost på alla träd. Solen försöker bränna igenom det råa men så varmt som igår får vi inte.


Igår var vi så trötta att vi sov redan före tio igår kväll, vi har sovit gott hela natten, matte var så snäll att hon la på oss varsin stor filt. Det blev varmt och skönt och vi zzznarkade så matte trodde det var en motor som dragit igång. Hon säger att hon lyssnade på en kör av snarkningar, synd att jag inte var vaken och kunde lyssna, hihi.


På agendan idag, ja inte vet jag men det blir i alla fall inte samma uteliv som igår, några korta promenixer blir det nog, vi har nyss varit ute på morgonrundan. Illerson blev rätt så tassfrusen, när jag gjorde tvåan så fick han springa lös upp på trappen så hans tassar inte skulle bli till is.


Hoppas att ni har det mildare runt om i landet, så ni kan vara ute och leka i solen.


Taxkramisar från er vän Hillman, brorsan hälsar så gott.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Välkommen till gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards